Літературне читання 3 клас
Легенди. байки. п’єси
Байки
Байка – це невеликий за обсягом віршований твір з повчальним змістом. У ній ідеться про звірів, птахів, комах, риб, рослини, що поводяться, як люди. Змальовуючи вчинки персонажів байки, письменник висміює людські вади.
Байку починає або закінчує мораль – повчальний висновок.
ЛЕОНІД ГЛІБОВ
Леонід Глібов любив рідний край, його мальовничі краєвиди й мелодійні пісні, поважав людей праці.
Перу цього письменника належать численні вірші, загадки, жарти. Однак
Твори для дітей письменник друкував під псевдонімом Дідусь Кенир.
КОНИК-СТРИБУНЕЦЬ
У степу, в траві пахучій,
Коник, вдатний молодець,
І веселий, і співучий,
І проворний стрибунець,
Чи в пшениченьку, чи в жито,
Досхочу розкошував1
І цілісінькеє літо,
Не вгаваючи, співав;
Розгулявся на всі боки,
Все байдуже, все дарма…
Коли гульк – аж в степ
Широкий суне злючая зима.
Коник плаче, серце мліє;
Кинувсь він до Мурав’я:
– Дядьку,
От тепер же згину я!
Чуєш – в лісі ворон кряче,
Вітри буйнії гудуть?
Порятуй, порадь, земляче,
Як се лихо перебуть!
– Опізнився, небораче2, –
Одказав земляк йому, –
1 Розкошувати – тут: жити безтурботно.
2 Неборак – бідолаха.
Хто кохав життя ледаче,
Непереливки1 тому.
– Як же в світі не радіти?
Все кругом тебе цвіте, –
Каже Коник, – пташки,
Квіти, любе літечко на те;
Скочиш на траву шовкову –
Все співав би та співав… –
На таку веселу мову
Муравей йому сказав:
– Проспівав ти літо боже –
Вдача вже твоя така, –
А тепер танцюй, небоже,
На морозі гопака!
– Назви персонажів байки. Чому, на твою думку, автор обрав саме цих комах?
– У яких словах зосереджено мораль байки (тобто повчальний висновок)? Вислови своє ставлення до кожного з персонажів твору.
– Уяви, що Муравей залишив Коника в себе. Як би тоді закінчилася байка?
– Прочитай, як написала про коників-стрибунців українська поетеса Євгенія Горева. Порівняй персонажів її
Вірша з Коником із байки Глібова. Придумай мелодію і заспівай про зелених коників.