Ідея захисту землі Росіянці в добутках усної народної творчості

1. Образи героя й ворога. 2. Билина як сказання про подвиги героїв-богатирів, захисників Русі. 3. Мотиви боротьби з ворогами.

Ай він віз-те Солов’я так у чисто поле, Ай він зрубав йому так буй ну голову Билина “Ілля Муромець і Соловей розбійник” У добутках усної народної творчості, як неважко догадатися, повествуется про те, що було значимим у житті народу на певному етапі його історичного розвитку. Імовірно, тому так різноманітні теми, що піднімаються в цих добутках.

Адже людині за всіх часів властиве прагнення на щастя, до справедливості,

миру й любові. Однак на шляху до самим гідним цілям людин нерідко зіштовхується з перешкодами, історія подолання яких цілком може стати сюжетом для повчального оповідання Тема захисту рідної країни завжди була однієї із самих актуальних для народної творчості, особливо на Русі, що піддавалася жорстоким навалам набагато частіше, ніж інші країни Європи. Не дивно, що історичний досвід боротьби з ворожими полчищами знайшов відбиття в усній народній творчості.

Однак реальність легенди, сказання, міфу завжди трохи інша, чим реальність подій, що лягли в їхню основу. І справа тут не стільки в перекручуванні фактів,

скільки у своєрідності творчого переосмислення історії. Крім того, не слід забувати, що образи героя й ворога є в усіх культурах Герой завжди наділяється рисами сверхличности, будь те напівбожественні герої давньогрецького епосу або богатирі давньоруських билин. Герой, функцією якого є захист більше слабких членів суспільства, обдарований величезною силою.

Наприклад, Святогора й земля ледве витримує, а Ілля Муромець знайшов силу завдяки чудесній допомозі мандрівників.

Крім того, сили Іллі Муромця відновлюються від зіткнення з рідною землею. Тісно пов’язана з рідною землею й міць богатиря-селянина Микули Селяниновича. Однак не тільки нелюдською силою, але й іншими надприродними здатностями можуть володіти великі герої, такі як богатир Воль-Га Святославич. Він був не тільки князем, воїном, але й чарівником, що вміє приймати вигляд різних тварин Ще одна важлива риса героїв-богатирів полягає в їхній незалежності, почутті власного достоїнства.

Бог – єдиний пан героя, а його головна турбота – це захист рідної землі й народу.

Народу, а не князеві Володимирові, служить Ілля Муромець. Але з ким же борються славні богатирі? Образи чудовиськ, супротивників героя, ми відшукаємо в билинах практично будь-якого народу.

Змій Горинич, Соловей-Розбійник, Идолище Погане – це образи, що втілюють війну й руйнування. Є припущення, що вони сформувалися як фантастичне переосмислення навал степових народів Дійсно, легко помітити деякі паралелі.

Після подібних набігів залишалися лише попелища – от вогненний подих Змія. Безліч голів – численність ворожих орд. Тема захисту Русі яскраво й образно відбита в билинах – добутках усної народної творчості, які виконувалися особливим образом: вимовлялися співучо під акомпанемент гуслей. Найбільш відомими, мабуть, є билини про Іллю Муромці, визнаному православною церквою святим.

Цікаво, що сам геройвовсе не рвався до слави й почестей.

Його покликання – захищати народ від ворогів – знаходить його раптово, як Боже осяяння Деякі зі своїх подвигів Ілля взагалі робить мимохідь. Це, наприклад, перемога над ворожим військом у стін Чернігова й полон Солов’я-Розбійника. Ілля Муромець не шукає “лицарських пригод”, як герої Круглого Стола, тому що його ціль не особиста слава, а воля й щастя російських земель. Ця мета для Іллі вище особистих рахунків із князем Володимиром, що посадили його в темницю: коли князь просить Іллю захистити Русь від Калина-Пануючи, богатир не тільки забуває свій гнів на несправедливість князя, але й просить інших богатирів вийти на бій з ворогами.

Не заради князя, а заради Русі, заради віри християнської й заради народу російського. Фантастичне переломлення теми боротьби з ворогами Русі можна знайти в російські народні казках У билинах і казках у фіналі добро, як правило, бере гору над злом. Ця перемога може бути здобута як завдяки силі й відвазі героя, так і завдяки його розуму й спритності.

У ряді казок повторюється мотив подорожі трьох братів, яким необхідно перепинити шлях ворогам, трьом багатоголовим Зміям, що переправляються вночі по Калинову мосту через річку Смородину. У кожного наступного Змія голів більше, ніж у його попередника.

Герой, поодинці ) (а іноді за допомогою вірного коня) побеждающий цих чудовиськ, багато в чому схожий на билинних богатирів. Мотиви подібних казок і героїчних билин нерідко перегукуються: сім’ї загиблих Зміїв намагаються помститися героєві Сім’я Солов’я-Розбійника намагається позбавити свого главу від розправи Іллі Муромця. Однак не тільки традиційний епічний герой протистоїть злу в добутках усної народної творчості.

Це може бути й ловкач, хитрун, що перемагає завдяки кмітливості й заповзятливості.

Прикладом подібного героя може служити солдатів з російської народної казки “Про дурного Змія й розумного солдата”. На відміну від билинних героїв солдатів не кинувся з мечем на Змія, що прилетів у спустіле село, щоб з’їсти останнього її жителя. Хитрий герой, щоправда, пропонує Змієві помірятися силами, заздалегідь попередивши його, що “солдатська сила куди більше”, чим у Змія Однак єдиноборство солдата й Змія – це лише демонстрація сили, а не традиційний двобій не на життя, а на смерть.

Солдат спритно обманює Змія, стисши в руці замість каменю сир. Відповідно до умови, сильніше той, хто зможе видавити воду з каменю. Необхідний ефект у наявності: подібним же чином солдат перемагає Змія й у наступному змаганні – хто голосніше свисне Зрештою хитрий солдат змусив Змія відвести його додому, так ще так налякав, що Змій утік без оглядки й “перестав по селах літати так людей пожирати”. Таким чином, солдат у цій казці теж виступає як захисник батьківщини, хоча й перемагає Змія інакше, чим це роблять богатирі


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.50 out of 5)

Ідея захисту землі Росіянці в добутках усної народної творчості