(1929 – 1997)
ГІНЗБЕРГ, Аллен (Ginsberg, Allen – 03.06.1929, Ньюарк, шт. Нью-Джерсі – 05.04.1997, Манхеттен) – американський поет.
Гінзберг народився в російсько-єврейській сім’ї емігрантів. Батько Аллена – Луїс був шкільним учителем, у вільний час любив віршувати. Матір майбутнього поета – Наомі, емігрантка з Вітебська, марксистка, нудистка, котра збожеволіла одразу після народження Аллена, мала на нього великий вплив.
Вона страждала від шизофренії і, вважаючи, що усі близькі переслідують її, довіряла тільки синові. Саме їй поет присвятить
З дитинства Гінзберг захоплювався читанням, його улюбленими авторами були Ф. Достоєвський і В. Вітмен. Та незважаючи на схильність до літератури, він вступив у Колумбійський університет на факультет юриспруденції. Згодом Гінзберг перевівся на літературне відділення і познайомився з такими майбутніми “світочами” контркультури, як Дж. Керуак і В. Берроуз.
Саме їм Гінзберг завдячує зміною світоглядних позицій та уявлень про мистецтво і поезію.
Навесні 1945 р. Гінзберга виключили з університету за непристойний вірш, написаний на вікні
У цей час Гінзберг почав експерименти з бензидрином і маріхуаною та разом з Керуаком і Берроузом творити загадкову поезію “Нового Бачення”.
У 1947 р. Гінзберг зблизився з Нілом Кессіді, і вони утрьох з Керуаком почали мандрувати дорогами “цивілізованої” Америки в пошуках “землі обітованої”. Ці пригоди пізніше описав Керуак у своєму романі “В дорозі”. У 1949 р. Гінзберга заарештували за крадіжку автомобіля.
Після суду його помістили у Колумбійський Психіатричний Інститут, де з ним проводили сеанси психоаналізу. Саме тут Гінзберг познайомився з Карлом Саломоном, котрому згодом присвятить свою найвідомішу збірку віршів “Стогін” (“Howl”, 1955). У ній йдеться про життя молоді, котра задихається у нетрищах капіталістичної Америки. Перший тираж збірки “Стогін”, що стала маніфестом “розбитого покоління”, був арештований “за порнографію”.
Але поет все ж виграв судовий процес, і в 1957 р. книга вийшла друком. У 1955 р. Гінзберг став одним із засновників комуни “бітників”. Вона складалася з молодих невідомих поетів, котрі виступали у підвалах і на пустирях і котрих об’єднувала епатажність та неповага до цінностей американського життя.
Головною у цьому світі вони проголосили любов – тілесну і духовну. Гінзберг, будучи символом нової ідеології, нового руху, зажив усеамериканської слави. Та й зовнішній вигляд поета – довге сплутане чорне волосся, густа борода, старий потертий одяг – був своєрідною формою протесту чоловіка, котрого мас-медіа оголосили “не-людиною”.
Найвідоміший твір Гінзберга цього періоду – вірш “Супермаркет у Каліфорнії” (“Supermarket in СА”). У ньому поет розповідає про свої стосунки із суспільством. Світ здається йому “неоновим” супермаркетом, у якому між поличок з фруктами проходжаються автор зі своїм “духовним учителем” В. Вітменом.
У замкнутому просторі супермаркету, обмеженому касами і продуктами, – уся історія літератури від Гомера до Ф. Гарсія Лорки. Поет роздумує над життям сучасної Америки, над її минулим і майбутнім: “Що ж, підемо додому повз сплячі сині автомобілі, мріючи про втрачену в Америці любов? О, любий батьку, старий сивобородий самотній учителю мужності, якою була твоя Америка, коли Харон перевіз тебе на берег, закутаний в дим, і ти стояв, дивлячись, як губиться човен у чорних потоках Лети?”
Гінзберг у цьому та наступних віршах застосував принцип “перелічування” (“каталогу”), за допомогою якого намагався зафіксувати невловимі передчуття, відчуття та емоції. Поет вважав, що відкрив новий метод у поезії: все, що спадає на думку, потрібно записати групами по кілька слів і довільно розміщувати на сторінці блоками по два-три рядки. Поема “Сутра соняха” (“Sunflower Sutra”) – це своєрідний гімн людині, котра насмілилася піднятися над ницістю індивідуальної цивілізації, духовно воскресла у променях сонця, що сідає за горизонтом.
Поет завершує “проповідь для своєї душі, і для Джека, і для всіх, хто хоче почути” викличними словами: “Ми не брудна наша шкіра, ми не страшні, запилені, огидні паровози, ми всі в душі прекрасні золоті соняхи, ми маємо насіння, і наші оголені волохаті золоті тіла при заході сонця перетворюються на неймовірні тіні соняхів…”.
Гінзберг підняв американську поезію на якісно новий рівень – масовий, соціально-суспільний (можемо порівняти це з естрадною поезією “шістдесятників” у СРСР). Якось, ще будучи зовсім юним, Г. приніс свої поезії відомому митцеві Карлосу Вільямсу, і той спочатку вжахнувся, але потім зацікавився і порадив слухати ритм свого голосу, робити все інтуїтивно, використовувати розмовну мову. Врахувавши ці зауваження, Гінзберг “завершив” епоху “нового критицизму”, що розвивалася у тіні Т. С. Еліота, створивши вірші “вільного подиху”, пронизані щирістю і безпосередністю.
У 1956 р. погіршилося здоров’я матері Гінзберга, її госпіталізували. Син підписав дозвіл на її лоботомію. Її прооперували через тиждень, а через два дні Наомі померла у міській психіатричній лікарні. У своєму останньому листі до сина вона написала: “Ключ у вікні. Ключ у сонячній плямі на вікні. Я знайшла ключ.
Одружуйся, Аллене, і не вживай наркотики. Люби свою матір”. Гінзберг підтвердив свої почуття поемою “Кадіш для Наомі Гінзберг”, написаною у 1959 р.
На початку 60-х років Гінзберг у пошуках натхнення почав вживати ЛСД. Більшість його творів написані під впливом тривалих наркотичних марень. Аллен став засновником руху “Влада Квітів”, учасники якого проповідували мир і любов, брав участь в Кислотних Тестах Кізі.
У 1965 p., коли в Америці вирували психози з приводу можливої атомної атаки з боку СРСР, Гінзберг поїхав у Радянський Союз. Там він познайомився з А. Вознесенським, Б. Ахмадуліною та багатьма іншими “інакомислячими” поетами. Тоді ж Америка розгорнула воєнні дії проти В’єтнаму, і Гінзберг вступив у рух масового супротиву Білому дому і Пентагону. У тому ж 1965 р. у Празі читачі оголосили Гінзберга “Травневим королем”. У 1967 р. він організував перший фестиваль хіпі – “The Gathering of the Tribes for a Human Bein”.
Гінзберг був одним із засновників ЙІППИ, членом Wobblies (IWW) (революційної анархо-синдикалістської організації), брав участь в анархо-пацифістській творчій групі “The Living Theatre”. У цей час вийшли друком його збірки “Планета новин” (“Planet News”, 1968) і “Фантазії у літаку” (“Airplane Dreams”, 1969), у яких присутнє відлуння “в’єтнамських подій”.
У 1970 р. Гінзберг познайомився з тибетським гуру Чогіамом Трунгпа, навчався у нього і прийняв буддизм. Згодом разом з поетесою Анною Вальдман він створив Школу Позатілесної Поетики імені Джека Керуака в колорадському Інституті Наропа гуру Трунгпа. Аж до смерті Гінзберг був співдиректором цього інституту і щоліта викладав у ньому.
Навіть будучи академіком, він до останніх днів епатажував систему своїми поезіями, гомосексуальними уподобаннями та експериментами з ЛСД.
У 1977 р. книга Гінзберга “Падіння Америки” (“The fall of America”, 1972) здобула Національну Книжкову Премію.
На початку 80-х Гінзберг приєднався до панк-рок-руху, брав участь у створенні альбому “Бойовий Рок” групи “Clash” і навіть з’являвся з ними на сцені.
У прозу Гінзберга входять “Індійські щоденники” (“Indian Journals”, 1970), збірка лекцій і нарисів “Fllen Verbatim” (1975), також “Щоденники: Початок п’ятдесятих, початок шістдесятих” (“Journals: Early Fifties, Early Sizties”, 1977). Листування із Кессіді опубліковане під назвою “Як звичайно” (“As Ever”, I977).
Перед смертю Гінзберг продав свій архів Міському університету Нью-Йорка майже за мільйон. Кажуть, що половину коштів він записав у спадок своєму вірному коханцю-компаньйону Пітеру Орловському, а другу половину – на підтримку колег-поетів.
5 квітня 1997 р. Гінзберг помер у Манхеттені від раку печінки. Його секретар Морган повідомив журналістам, що поет не припиняв писати до останньої хвилини свого життя.
В. Климчук