II семестр
ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ
СКРИНЬКА КАЗОК ЗАРУБІЖНИХ ПИСЬМЕННИКІВ
Урок 118. ГАНС КРІСТІАН АНДЕРСЕН “ПРИНЦЕСА НА ГОРОШИНІ”
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Король орел, орел король,
У Кіндрата куртка короткувата.
2. Слухай, доповнюй!
ДІДІВ ОБІД
Казку хочете смішну?
Зараз я її почну:
Жив на світі сивий дід,
На плиті варив обід,
На кривий ослін сідав,
Що зварив, усе з’їдав.
Горщик мив і миску мив.
На плиті обід… (варив).
На кривий
Що зварив, усе… (з’їдав).
Горщик мив і миску… (мив),
На плиті обід… (варив).
Ох, і хитра казка ця,
Бо не видно їй кінця.
Доки дід на світі житиме,
То усе обід… (варитиме).
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра “У художньому музеї”
Діти виходять до дошки, де розміщена виставка їх робіт, коментують кожен свою роботу.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
1. Гра “Упізнай казкового героя”
– Народилося таке –
І незграбне, і бридке,
Одиноке і нещасне!
Стало Лебедем прекрасним. (Гидке каченя)
–
– Які ще його казки вам відомі?
2. Ознайомлення з біографічною довідкою Ганса Крістіана Андерсена (с. 151)
– Сьогодні ми ознайомимося ще з однією чудовою казкою цього славетного казкаря.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1) Виразне читання казки вчителем.
– Чи сподобалася вам казка?
– Що вас найбільше вразило?
2) Словникова робота.
А) Довідкове бюро.
Брама – великі ворота, переважно при монументальних спорудах.
Б) Читання стовпчиків слів “буксиром” за вчителем.
Міську волоссю
Уранці матрац
Чутливою дванадцяти
Качачого склепила
Занепогодило найсправжнісінькою
– Прочитайте слова повільним темпом; нормальним; швидким.
Фізкультхвилинка
3) Читання казки учнями “ланцюжком”.
4) Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.
– Про що мріяв принц?
– Чим він був засмучений?
– За яких обставин принцеса з’явилася в королівському палаці?
– Який вона мала вигляд? Прочитайте.
– Як принцесі вдалося переконати всіх, що вона справжня?
– Кого в наш час називають принцесою на горошині?
5) Гра “Земля – небо”.
За командою “земля” – діти нахиляються до книжки і читають текст. За командою “небо” – піднімають голівки вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову “земля” – учні очима знаходять, де вони закінчили читати.
6) Гра “Читає Незнайко”.
Учитель читає, замінюючи слова, учні виправляють “помилку”.
Раптом хтось постукав у міську браму, і старий слуга (король) пішов відчиняти.
У це ліжко поклали принцесу, там вона проспала (пролежала) всю ніч.
Такою ніжною (чутливою) могла бути тільки справжня принцеса.
– Яку ілюстрацію ви намалювали б до казки?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Яку казку читали на сьогоднішньому уроці?
– Хто автор цієї казки?
– Над чим ця казка змусила вас замислитися?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переказувати казку близько до тексту.