Урок зарубіжної літератури 9 клас
УРОК №30
Тема. Ернст Теодор Амадей Гофман (1776 – 1822) – багатогранний митець – романтик. “Крихітка Цахес” – шедевр романтичної казки – новели.
Мета: Поглибити знання про романтизм як напрям світової літератури; ознайомити з життям та творчістю Гофмана; розвивати творчу уяву і читацький інтерес учнів; виховувати інтерес до літератури та мистецтва.
Обладнання: Портрет Е. Т. А. Гофмана.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування на їх основі вмінь та навичок.
Великі люди
Ф. Геббель
Великі люди рідко з’являються в самотині.
В. Гюго
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання. Методика взаємозапитань (Запитання для взаємоперевірки учні підготували вдома.)
2. Повідомлення учня -“історика” “Німеччина кінця XVIII – початку XIX століття”
II. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Наполеонівські війни викликали реакцію в Німеччині. Для збереження основ феодального устрою створюється Священний Союз Німецької нації на чолі із Пруссією, суворий режим якого протримався від 1815 до 1830
Як мислитель Гофман виступає спадкоємцем енської школи. Вимоги, які там було висунуто до ідеального художника – універсальність мистецтва, концепція романтичної іронії, синтез мистецтв,- були реалізовані Гофманом, з життям та творчістю якого ми розпочинаємо знайомство. (Учні записують тему уроку.) Зверніть увагу на запропоновані епіграфи уроку. Обидва висловлювання стосуються імені дійсно великої людини, яким був відомий письменник та музикант. Як ви розумієте ці висловлювання? (Відповіді учнів.)
III. Робота над темою уроку
1. Повідомлення учня -“біографа” про життя та творчість
Гофмана із доповненнями вчителя
Завдання для учнів: паралельно із прослуховуванням повідомлення скласти хронологічну таблицю, до якої внести найважливіші події із життя Гофмана.
Орієнтовний зміст повідомлення
Гофман народився 24 січня 1776 року в Кенінгсберзі, у тодішній Східній Прусії, у родині судового урядовця (адвоката). Це була звичайна родина, але місто було не зовсім звичайним. Кенігсберг у той час був одним з центрів культурного і духовного життя Німеччини.
Ернст був веселим, дуже дотепним хлопцем і ще в школі виявив великий хист до музики й малювання. Також наполегливо опановував мистецтво слова: залюбки брався за створення віршів, оповідань, казок. Хлопчик рано залишився сиротою. Його забрав дядько, дуже “правильний” чоловік, сухий педант, який не бачив користі в музичних захопленнях Ернста. Він вирішує долю юнака: Гофмана зараховано до місцевого університету на юридичний факультет.
Уже на першому курсі університету Гофман для заробітку дає уроки музики і продає свої малюнки, а в дев’ятнадцять років пише свій перший музичний твір і перші два романи, які не були надруковані і не дійшли до нас.
Після закінчення університету Гофмана направлено до Варшави, де він розпочинає самостійне життя. Гофман працює в суді, а оскільки атмосфера криводушництва і корисливості, що панувала там, ставала нестерпною, у вільний від роботи час працює керівником оркестру, диригентом або художником – декоратором у театрах. Гофман ретельно виконує свої службові обов’язки юриста, але його душа просить музики і серце належить їй.
Навіть своє друге ім’я – Амадей – він бере на честь видатного австрійського композитора Амадея Моцарта. У Варшаві він створює свою першу оперу, ставить її на сцені. І весь час багато пише. Спершу то були музичні твори: опери, дуети, вокальні п’єси, статті про музику та музикантів.
Музика завжди була насолодою для нього, вона стала окрасою його найщасливіших днів. “Музика – найбільш романтичний з усіх видів мистецтва, можна навіть сказати єдиний достеменно романтичний, оскільки зображує лише нескінченне”,- так говорив він про своє захоплення.
Саме музика даруває Гофману кохання – Юлію Марк. На той час йому було 35, а їй – лише 15. Та не це було найстрашнішим: Гофман був одружений (його дружина, Михайлина Тищинська, була чудовою господинею). Юлія – у щоденнику він називав її Кетхен – була недосяжним чудом, і незабаром її видають заміж, навіть не спитавши, чи кохає вона майбутнього чоловіка.
Гофман переїжджає до Берліна. Там він отримує призначення на посаду судового радника.
Від 1812 року він поринає в літературну творчість: пише два романи, багато повістей та оповідань, що разом склали шість великих томів. І всі вони створені за якесь десятиліття.
До самого кінця життя Гофман вважався політично неблагонадійним.
1818 року письменник захворів, а помер митець від паралічу 25 червня 1822 року. Йому було тоді усього 46 років. Отак і закінчилося недовге життя цієї людини, яку доля не милувала: нещасне дитинство, безрадісна робота, що не приносила ані задоволення, ані грошей, вічні злидні, хвороби, боротьба за людську гідність. Попрощатися з Гофманом прийшло зовсім мало людей. Серед похоронної процесії був Генріх Гейне.
Епітафією стали слова: “Тут похований Е. Т. А. Гофман, що народився 24 січня 1776 р. і помер у Берліні 1822 р. Він був однаково чудовий як юрист, як поет, як музикант, як живописець”. Запитання до учнів
– Які факти біографії Гофмана вам найбільше запам’ятались?
2. Повідомлення учителя
“Крихітка Цахес” – шедевр романтичної казки – новели
– Саме художніми творами Гофман здобув собі світову славу. Більшість його оповідань та повістей і навіть один роман мають казкові сюжети, у них поряд із людьми діють феї, чаклуни, добрі й лихі духи, тварини. Ці казкові істоти живуть у Гофманових творах за своїми власними законами, але часто й за законами людськими, а вони, звісно, бувають несправедливі й підступні, служать не добру, а злу.
Письменник дотепно висміює і такі закони, і тих, хто їх запроваджував.
1819 року з’явилася новела “Крихітка Цахес на прізвисько Ціннобер”, де під жанром казки прихована гостра соціальна сатира. Тут для того, щоб добро перемогло, мусять утрутитися добрі чарівники. У славетній казці про малого Цахеса нам демонструється соціальна механіка закону відчуження – привласнення певних заслуг тими, кому вони не належать.
Запитання до учнів
– Що ви очікуєте від прочитання книги?
IV. Рефлексія
1. Складання сенканів на тему “Гофман”
Учні за бажанням зачитують.
Методичний коментар
Сенкан – п’ятирядковий неримований вірш, який складається за схемою:
1 рядок – слово-тема (іменник),
2 рядок – 2 прикметники (означення теми),
3 рядок – 3 дієслова (активність, дієвість, пов’язана з темою),
4 рядок – фраза з чотирьох слів (розуміння теми або ставлення до неї),
5 рядок – слово – висновок (іменник, синонім (або висновок) до теми).
Приклад сенкану
Гофман,
Таємничий, обдарований,
Страждав, захоплювався, кохав,
Політ птаха, безжально обірваний,
Талант.
2. “Мікрофон”
Заверніть речення: “Найцікавішим для мене сьогодні було…”.
V. Домашнє завдання
Прочитати твір Е. Гофмана “Крихітка Цахес”, ведучи “Щоденник подвійних нотаток”.
Методичний коментар
Методика “Щоденник подвійних нотаток” допомагає читачам тісніше пов’язати матеріал тексту з їхнім власним досвідом та допитливістю. Зошит ділиться на дві колонки. У першу записуються фрази, що найбільше вразили у творі, який опрацьовує учень, у другу – власні міркування щодо кожного окремо узятого фрагмента тексту.
Фраза з тексту | Мої міркування |
1. | 1. |