Протягом останніх років дедалі більше уваги приділяється такому поняттю, як екологія, екологічна ситуація у країні. У деяких наукових закладах з’являються відповідні навчальні дисципліни, ми все більше чуємо про екологічні проблеми з телебачення та радіо; Іноді це тільки слова, іноді реальні дії щодо охорони навколишнього середовища та пошуку нових шляхів розв’язання існуючих проблем. Екологія, як ми бачимо вже з самого терміну, – це наука про навколишнє середовище. Яке значення у нашому сучасному житті має екологія для пересічних
Проте наукові дослідження підтверджують, що екологічна ситуація не тільки в Україні, а й у світі в цілому постійно попршуєтьс: не тільки через подібні катастрофи, але й щодня, повільно, але невпинно.
Мені здається, що справа тут саме у ставленні лодства до природи. На світанку іиникнення сучасної людини наші далекі пртцури займалися збиранням ягід та плодів дерев, полюванням та риболовлею. Іроте, зрозумівши недоцільність такої стратегії, перейшли до іншого способу
Я переконана, що неправильне, нерозрмне ставлення до природи спостерігається не тільки на рівні стратегій цілих країн, а й на рівні комунікації з природою кожного з нас.
Постійно рветься зв’язок людини з природою чрез процес, що відбувається протягом багатьох десятків років, – урбанізацію Вона зростає в усьому світі. Іноді виникають ситуації, які були б смішними, якій не були такими сумними: для дітей, які народилися та жили у великих містах домашня корова є такою ж екзотичною твариною, як і, наприклад, жирафа чі носоріг. Діти можуть побачити цих тварин тільки у зоопарку. Але ж звернімся до історії людства та, зокрема, до історії українського народу.
Спілкуваннялюдини з природою завжди було частиною народної культури. З античності куїьтивувалася так звана природна людина, цей культ поновився у часи Ренесансу та Просвітництва. Тоді вважали, що людина має бути нерозривно пов’язнна із природою, бо інакше вона перестане бути людиною у повному розумінніцього поняття. Український народ не усвідомлював можливості свого життя без емлі.
Був такий герой античної міфології – Антей. Він був надзвичайно сильнім, поки знаходився на землі, а як тільки злі сили відривали його від неї, він трачав усю свою могутність. Український народ здавна уявляється мені таким соєрідним антеєм, який черпає свою силу саме з землі. Можливість працювати на землі була чи не єдиним сенсом життя кожного українця.
Це був не лросто:посіб нагодувати родину – це був майже сакральний, священний процес. Самез хліборобства виникло безліч обрядів, виконання яких вважалося обов’язковим для всіх. В українській традиції не можна було плюнути на землю: ввазнлося, що земля має душу, яку легко скривдити чи образити. У селах ще й дсі збереглося таке ставлення до природи, носіями цих давніх мудрих традицій, на жаль, здебільшого літні люди. Згадаємо і те, скільки пісень було створено тід впливом краси природи, образи яких традиційно були персоніфікованими, як на мене, це не просто засіб художнього урізноманітнення мови творів, прсоніфікація природних образів у фольклорі теж відображує ставлення нашогонароду до дерев, річок та ланів.
Калина, явір, берізка – живі істоти, вони маюь власні думки та почуття.
У сучасному суспільстві навіть дивно говоритипро можливість поновлення такого ставлення. Найпершим завданням є, напевіе, відмова від філософії споживання, не кажучи вже про внесення духовностіу стосунки людини та природи. Екологія – це важлива наука, вона має свої мтоди та терміни, сукупність уже набутих знань.
Але запорукою гарної екології, як на мене, є не тільки наукові розробки чи певна доцільна стратегія викор:стання природних ресурсів, а насамперед – духовність, культура взаємин з щиродою, повага та любов до природи рідного міста, рідного краю та своєї плаїети взагалі. Мені дуже прикро стверджувати, що на сучасному етапі цю духоність втрачено, але її ще не пізно повернути…