II семестр
ОПОВІДАННЯ
СКРИНЬКА ЦІКАВИХ І ПОВЧАЛЬНИХ ІСТОРІЙ
Урок 102. ДРУЗІ ПІЗНАЮТЬСЯ В БІДІ. МИКОЛА ТРУБЛАЇНІ “ХВИЛЯ-НАПАСНИЦЯ”
Мета: продовжити ознайомлення учнів із творчістю Миколи Трублаїні; формувати навички свідомого виразного читання вголос та мовчки, мовленнєві вміння; розвивати зв’язне мовлення; образне мислення, виховувати любов до тварин.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою. Гра “Дощик”
Лис малий і більший лис
По гриби ходили в ліс.
Заздрить
Лис лисички ніс із лісу.
Л. Куліш-Зіньків
2. Робота над чистомовкою
Ди-ди-ди – йшли качата до води,
Иця-иця-иця – а назустріч їм лисиця.
Ити-ити-ити – та качат не треба вчити:
Юсь-юсь-юсь – вони з розбігу у воду – плюсь!
Им-им-им – залишилась лисиця ні з чим.
3. Читайте мовчки, думайте, про кого читаєте!
Нявчить, гарчить, пищить, дзижчить, кує, цвірінчить, рохкає, кряче, тьохкає, виє, шипить, кукурікає, гелгоче, кумкає, реве.
– Про кого прочитали?
– Читайте вголос – називайте кожного.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра
Учні повертаються одне до одного та переказують зміст тексту в парах.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми зустрінемося з нашими друзями Тико, Волоханом і Умком. Дізнаємося про їхні нові пригоди.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
– Чи сподобалося вам оповідання?
– Від чого Волохан удруге врятував Тико?
Підіймалася заливала
Узбережжя прибій
Повернувшись гавкання
Випірнув перемагаючи
Читання слів “буксиром” за вчителем.
– Прочитайте стовпчики слів на одному мовному диханні.
Фізкультхвилинка
Щоб ніколи не хворіти,
Треба вправи вам робити.
Із-за парт швиденько встали,
Спинки гарно розрівняли,
На носочки піднялись
І до сонця потяглись.
Руки разом опустили
І швидесенько присіли.
Потім встали, руки в боки,
Всі красиво робим кроки
Назад – вперед прогнулись добре.
Не будем мати ми хвороби.
– Прочитайте речення, в якому йдеться про міцну дружбу Тико і Волохана?
– Яким став Волохан?
– Прочитайте опис прибою.
– Чому автор назвав хвилю напасницею?
– Що робили Умк і Тико на березі моря?
– Як Тико опинився у воді?
– Як Волохан рятував свого друга?
За командою “земля” – діти нахиляються до книжки і читають текст. За командою “небо” – піднімають голівки вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову “земля” – учні очима знаходять, де вони закінчили читати.
Робота в групах
Знайти, скільки разів зустрічається в тексті:
1-ша група – слово Тико (8 разів)
2-га група – слово Умк (5 разів)
Діти стають у дві шеренги: права шеренга – “я вважаю, що твердження правильне”, ліва шеренга – “я вважаю, що твердження неправильне”.
– Я читатиму речення, деколи навмисне замінивши слово чи вираз, а ви швидко шукайте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупотить ногами права шеренга, неправильне – тупотить ногами ліва шеренга та називає правильну відповідь.
– Розгляньте малюнок. Кого ви на ньому бачите?
– Який епізод оповідання проілюстрував художник?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра “Закінчи речення”
– Сьогодні на уроці я вчився…
– Я дізнався…
– Найбільше мене вразило…
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Читати виразно оповідання, стисло переказувати.