Заповіт – це висловлення останньої волі людини щодо майна, сім’ї. Заповіт же митця, письменника – це ліричний твір, в якому той висловлює народові свої бажання не лише особистого, а й громадського, суспільного характеру. Який же “Заповіт” Тараса Шевченка? Відомо, що поет написав свій твір, будучи тяжко хворим.
Прийшла невесела думка, що це, може, останні години життя. І якщо це смерть, то треба сказати людям останнє слово. Нелюдськими зусиллями і ослаблими руками Т. Шевченко написав перші такі страшні для молодої людини слова:
Як
Мене…
Але не тільки хвороба стала причиною написання “Заповіту”. Насправді ж вірш був спричинений умовами життя країни в ЗО-40-х роках XIX ст. Відвідавши Вітчизну, проїхавши сотні сіл, він чув відгомін селянських повстань по Україні.
Побувавши в панських палатах і в мужицьких хатах, він побачив, що пани влаштували собі рай, а селянам – пекло. Тому вірш – це своєрідний заклик до свободи через боротьбу.
Перші слова “Заповіту” вражають своєю простотою, навіть буденністю. Неначе батько зібрав своїх синів перед смертю і лагідно, спокійно, без жалю і зітхань, як колись
Так пробуджується в людині патріотизм, її національна гордість.
Ділі, у наступних строфах поет уже не думає ні про себе, ні про свою можливу смерть, а лине думою і турбується за долю рідного народу, його майбутнє. Відчувається хвилювання автора. Якщо станеться так, що Дніпро “понесе з України у синіє море кров ворожу”, тобто коли будуть знищені усі кати його народу, а люди стануть вільними і щасливими, він готовий линути з вдячності до Бога і молитися йому.
Т. Шевченко звертається до рідного народу з наказом-порадою:
… вставайте,
Кайдани порвіте
І вражою злою кров’ю
Волю окропіте.
Рядки ці – кульмінація думок поета, вибух пристрасті, його найзаповітніше бажання, здійсненню котрого він віддав усі сили і помисли. Це програма життя поета. Він хоче, щоб після смерті здійснилась його мрія: народ став вільний. Тарас Шевченко прямо говорить народові, що порвати кайдани неволі можна шляхом збройної боротьби, в якій проллється кров.
Але це буде справедлива війна. Епітети “вража зла кров” вказують прямо, що йдеться про тиранів-царів, панів-кріпосників. Інакше пани ніколи не віддадуть своєї влади.
В останній строфі особисті і громадянські мотиви зливаються в один. Після емоційного спалаху-заклику відчувається перехід до інтимного світу поета, його мрій. Він упевнений, що народ збудує нове суспільство – “велику сім’ю, вольну, нову”.
Це суспільство буде відмінним від існуючого, бо люди в ньому будуть вільними.
І от у цьому прекрасному суспільстві, за яке боровся і страждав поет, нехай не забудуть його. Хай інколи мати-Вітчизна згадає “незлим тихим словом” свого вірного сина.
Мрії великого Кобзаря збулися. Виконано особисте прагнення поета. Чернечу гору названо Тарасовою, і нема такого дня, щоб до могили безсмертного сина українського народу не приходили відвідувачі. Україна стала вільною, незалежною державою.
Я вірю, що ми, молоде покоління, гордо понесемо у світ високе звання українця, ніколи не забудемо, хто ми і “яких батьків діти”.