“Дійсність у шатах казки” за казкою Е. Гофмана “Крихітка Цахес”

Е. Гофман вважається знаковою фігурою німецької романтичної літератури. Йому вдалося сфокусувати у своїх творах усі центральні ідеї, найбільш характерні теми, образи і риси, притаманні добі романтизму. Найцікавішим з його творів вважається казка “Крихітка Цахес” – досить цікавий твір епохи романтизму.

Казковий, фантастичний світ Е. Гофмана, який він відтворив у цьому творі, дає можливість існувати поруч трагічному і комічному, змушує читачів повірити в реальність нереального.

Казці “Крихітка Цахес” притаманні характерні

риси романтизму. Це конфлікт добра і зла, використання чарівного сну, любов до містичного, чудового, таємничого і екзотичного, примхлива і зловісна готика, культ природного і природи. Та незважаючи на готичні, похмурі риси, це світла чарівна казка.

Вона щаслива, яскрава і весела, як і в більшості казок, зло в ній крається, добро перемагає и винагороджується.

Світ Гофмана вражає своїми казковими деталями, він населений феями і чарівниками. Як справжній письменник-романтик, кожний образ автор описує настільки красиво, що запам’ятовується він надовго. Казкові романтичні персонажі і повинні бути саме такими,

як їх зображує Гофман: містичними, дивними, загадковими таємничими і навіть зловісними.

Читаючи казку, відразу і не усвідомлюєш, що замість феї тебе чекає зла відьма, а звичайний жук перетворюється на золоте фантастичне створіння.

Для кожного окремого персонажу письменник створює свій власний, особливий світ, окремі предмети і навіть звуки. Чарівники і феї у цій казці латають у повітрі, немов птиці, коли їм заманеться, запрягають у карети лебедів, голубів і навіть крилатих коней. Незрозуміла для читачів і фея Розабельверде, яка на початку казкової оповіді допомагає людям і нібито робить добру справу, але через її допомогу в князівстві все летить шкереберть.

Фея казково одягається: спочатку вона з’являється у чорній довгій сукні і ховає своє обличчя під вуаллю, потім перетворюється на метелика, через деякий час ми бачимо фею у білому променистому одязі, підперезану блискучим поясом з червоними і білими трояндами в чорних сльозинках.

Дивно виглядає і чарівний доктор Проспер Альпанус. Він одягається майже по-китайські, на голові носить пишний берет з плюмажем. Їздить Альпанус у блискучій кришталевій кареті-мушлі, з під коліс якої вилітають гармонійні чарівні звуки. У пряжці з золота – два сніжно-білих однорога, спереду карети “золотий фазан, який тримає у дзьобі золоті віжки, а ззаду великий золотий жук, який махає крильцями, створюючи прохолоду”.

Доктор мешкає у двоповерховому невеликому будинку, швейцаром у нього служить золотистий страус, а в кімнатах багато різних тварин. Проспер Альпанус володіє чарівними каталогами, в яких зібрані кольорові гравюри найпотворніших чоловіків. Саме з цих каталогів доктор дізнається, що Цахес – це звичайна людина, зачарована феєю Розабельверде.

У Альпануса є ще один незвичайний предмет – чарівний світильник, у магічному диму якого романтичний студент Бальтазар бачить свою кохану Кандіду поруч з потворним Цахесом.

Усе магічне і казкове викликає велику злість у іншого персонажу казки – Фабіана. Це приземлена людина, не здатна мріяти і фантазувати: “Я вважаю вас разом з усіма вашими кольоровими малюнками, ляльками, магічним світильником, з усім вашим безглуздим непотребом, справжнім шахраєм! Я освічена людина і не визнаю жодних чудес! “

Після встановлення у князівстві справедливості і перемоги Бальтазара над Цахесом, чарівники переключаються на участь у весіллі переможця і Кандіди. Гофману вдається створити надзвичайно яскравий опис образів і подій цього свята. Одяг нареченої, зачарований Розабельверде, сяяв, а сама вона була прикрашена магічним намистом і кращими у світі трояндами. “А всім добре відомо, що одяг дуже пасує, якщо до нього торкалися руки феї…” – посмішкою закінчує свою казкову оповідь Гофман.

Просто вражає, як письменник разом з усіма мріяннями, однорогами, золотими горщиками примушує читачів замислитися над серйозними речами, побачити реальне відображення персонажів казка у сучасному реальному світі, відокремити добро і зло. Замислитися над тим, чи являє собою матеріальний світ персонажів казки лише супроводом, схожим на камуфляж? Або просто завдяки цьому привабливому блиску, чарівним предметам, ми й сьогодні знаходимо знайомі образи у своєму оточенні.

І фея Розабельверде, яка втручається у життя людей, і маг Проспер Альпанус зображені Гофманом у вигляді гротескних персонажів і майже не відрізняються від звичайних людей. Вони заздріть один одному, влаштовують розіграші, сваряться між собою. Фантастика, метафори і іронія використовуються автором як художні засоби романтизму.

Золоті волоски у казці уособлюють безмежну владу золота, а сам Цахес – культ кумирів і потворність влади.

Е. Гофман у казці “Крихітка Цахес” направляє усю свою іронію проти казкового суспільства, але має на увазі реальне, сучасне йому суспільство. Фантастичні персонажі твору, дуже схожі на людей, розповідають читачам про них самих, наочно демонструють людські вади, найнеприємніше з яких – бажання слухати лестощі, небажання говорити правду, всемогутня влада грошей і низькопоклонство перед кумирами.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

“Дійсність у шатах казки” за казкою Е. Гофмана “Крихітка Цахес”