Син бідної селянки фрау Лізи, безглуздий виродок, до двох з половиною років так і не навчився говорити й добре ходити, Ц. пугал навколишньою своєю зовнішністю. Його павукові ніжки, голова, що пішов у плечі, наріст на спині, схожий на гарбуз, у сполученні з огидним характером викликали не жалість, а скоріше відраза. Добра фея пошкодувала Ц. і подарувала йому три чарівні золоті волоска, завдяки яким Ц. став здаватися всім, хто з ним зустрічався, гарним і розумним. Чудесне перетворення міняє долю Ц., він попадає в маленьке князівство зі столицею Керепес,
Влада й сила зачарованих волосків безмежні: крихту Ц. не тільки всі вважають красенем, мудрецем, але чудесним образом всі чудові якості й таланти, наявні в навколишніх його людей, приписуються цьому карликові й виродкові. Тільки одному з персонажів казки – студентові й поетові, романтичному юнакові Бальтазару – зрозумілий щирий вигляд Ц. У нього свій рахунок до Д., що похитили бальтазаров поетичний успіх, а потім завладели його нареченою, красунею Кандидой, осліпленої, як і всі жителі князівства. Ц. продовжує підніматися, а Бальтазара повідомляють божевільним,
Образ Ц. характерний для Творчості Гофмана, у якого поетичне бачення миру сполучається з гострою сатирою. Таким памфлетом, обличающим боягузтво, байдужість і верноподданничество німецьких міщан-філістерів, стала Історія Ц. Цей образ зв’язаний не тільки із сатиричними тенденціями в літературі Німеччини, але й з фольклорною традицією. Орієнтацією на народні казки й перекази пояснюється й щасливий кінець.
Образ Ц. – один із пророчих у творчості Гофмана. Це свого роду пророкування колізії диктатор – влада – юрба, настільки актуальної й драматичної для Німеччини XX століття