” Земля ” аналіз твору – тема, ідея, жанр, сюжет, композиція та інші питання розкриті в цій статті.
ПАСПОРТ ТВОРУ
Рід літератури “Земля” : епос.
Жанр “Земля” : соціально-психологічна повість.
Тема “Земля” : трагедія братовбивства, що сталася в селянській родині Федорчуків.
Ідея “Земля” : Пошук причин братовбивства; “земля повинна бути для людини, а не людина для землі”, віра в духовне розкріпачення людини, в перемогу світлих начал життя.
Герої “Земля” : родина Федорчуків: Івоніка, його
Композиція “Земля” : композиційно твір складається із тридцяти двох розділів. У першому розділі – експозиція і зав’язка сюжетної лінії.
Зав’язка Сюжетної лінії завершується у третьому розділі, де Михайло й Анна зустрічаються в полі.
Розвиток дії пов’язується з перебуванням Михайла у війську. Паралельно розвивається сюжетна лінія Сави – Рахіри, яка має великий вплив на юнака. Кульмінація – убивство Михайла. Авторка застосовує детективний
Головну увагу письменниця приділила зображенню реакції, яку викликала страшна подія в головних персонажів твору та в односельців. Батьки й Анна запідозрюють в убивстві Саву, проте однозначної відповіді, хто вбивця Михайла, немає. У цій частині повісті розвиток душевних переживань героїв досягає своєї кульмінації.
Розв’язка сюжету логічно випливає з кульмінаційної частини. Івоніка почав втрачати віру в те, що він є господарем землі. Він відчув її владу над собою, відчув себе її рабом. В останніх трьох розділах розповідається про те, що сталося через шість років. Івоніка підтримав Анну, що вийшла заміж за Петра (вони вирішили вчити свого малого сина, щоб відірвати його від землі). Отож події в основному розгортаються навколо двох братів і землі, що виступає у повісті як самостійний образ, як вершитель людської долі. Найбільшого напруження дія досягає в картині братовбивства.
Мотив влади землі зумовлює сюжетно-композиційну організацію тексту. Події у повісті хронологічно охоплюють час упродовж двох років. Проте важливу композиційну функцію відіграють ретроспекції (повернення в минуле персонажів) і проле – псиси (забігання в майбутнє), за допомогою яких розширюється часовий вимір.
Авторка вдається до таких композиційних елементів, як описи (пейзажі, портрети, інтер’єри). Психологічної виразності О. Кобилянська досягає через діалоги, монологи, зокрема внутрішні, що фіксують переживання персонажів.
У композиції “Землі” смислову функцію виконує епіграф, узятий із твору норвежця Юнаса Лі (поданий німецькою мовою), що увиразнює фатальність долі “дітей землі”: “Кругом нас знаходиться якась безодня, що її вирила доля, але тут, у наших серцях, вона найглибша”. Таким чином наголошується, що хоч проблема власності на землю соціальна, авторка акцентує на морально-етичних проблемах, і для неї важливо пояснити причини того, що сталося, дослідити психологію кожного персонажа. Таке ж змістове навантаження має епілог, у якому йдеться про те, що сталося з героями в майбутньому.
У побудові повісті вагому роль відіграють образи-символи, лейтмотиви, підтекст, що свідчить про модерні засоби авторки у змалюванні картини буття героїв.
Розповідь ведеться від третьої особи.
Проблематика “Земля”:
- сакрально-містичного зв’язку людини і землі; влади землі над людиною; фатуму, влади долі над людиною; життя і смерті; гріха і святості; злочину і спокути; любові й ненависті; сумлінної праці на землі як священного морального обов’язку, єдиного засобу і виправдання буття селянина.
Художній напрям, стиль: модернізм, символізм.
Примітки: Повість “Земля” О. Кобилянська написала на основі реальної трагедії братовбивства, що сталася в селі Димка неподалік від Чернівців, куди письменниця часто приїжджала на відпочинок. О. Кобилянська була особисто знайома з родиною Жижіянів (у повісті – Федорчуків), до якої належали брати. Біблійний міф про Каїна й Авеля знайшов нове прочитання у цьому творі. Історія братовбивства, скоєного через землю, застерігає людство від таких страшних злочинів.
Повістю “Земля” О. Кобилянська започаткувала символізм як модерністську течію в українській літературі.
Повість “Земля” письмениця присвятила своєму батькові.