Патріотична ідея вірша “Бородіно” зрозуміла, лад думок і почуттів солдата-оповідача легко сприймається. Але сприйняття тексту утруднено значною кількістю незнайомих нам слів і подробицями історичного характеру. Необхідно пояснити незнайомі слова до першого читання вірша. Не можна обмежитися вказівкою на наявне в хрестоматії пояснення ряду слів.
Завдання аналізу – відновити в пам’яті деякі відомості про війні 1812 року, нагадати про Бородінській битві, про її значення для російської армії, про її учасників, про хід та результат
При читанні вірша треба передати простоту і безпосередність інтонації оповідача, його наснагу, коли він згадує про день битви, його впевненість у силі російської зброї і гордість бойовими товаришами-богатирями.
Наводжу можливий варіант плану твори.
Розповідь солдата про богатирів – героїв Бородіна. Настрій відступаючих солдатів і їх готовність до бою. Ніч перед боєм. Ранок, день і вечір Бородінської
Віра оповідача у силу і непереможність російського війська.
Зразок шкільного твору. До Лермонтова поети вихваляли як головних героїв Бородінської битви царя і полководців. Так, наприклад, поет Биков писав у вірші, теж називається Бородіно”:
Я спів поля Бородіна – Цей пам’ятник російській слави! Благоговею, часи, Царі, народи і держави. На цих полях кривавий бій Вирішив долю полувселенной,
На них ліг галлів грізний лад Перед тобою, благословенний!
У Лермонтова ж істинними героями історичної битви показані солдати-богатирі, народ. Познайомившись з поетичною майстерністю Лермонтова, зустрівшись з його основними поетичними образами, учень полюбить поета, навіть якщо поки що й не зрозуміє всієї глибини його творінь. Згодом він обов’язково повернеться до нього знову.
Рідко вдається спроба текстуально аналізувати програмні вірші в ході розповіді про життя поета: лише одне з них – “Смерть поета” – органічно може бути включено в розповідь; три ж інших (“Поет”, “Дума” та “Батьківщина”) слід винести на спеціальні уроки. На цих уроках можна обмежитися докладним аналізом віршів, подавши кожному з них невелике вступне слово і вказавши місце його у творчості Лермонтова. Але можливий і дещо інший варіант: так як для поезії Лермонтова характерна своєрідна циклічність, зосередженість на певних мотивах, інтерес до одних і тих самих питань, цілком можливо виділити теми і дещо розширити матеріал уроків.
Таких тем намічається три: тема поета і поезії (“Поет”, “Смерть поета”), тема викриття дворянського суспільства і сучасного покоління (“Дума”, “Смерть поета”) і тема батьківщини (“Батьківщина”).
Твір на тему: Аналіз вірша Лермонтова “Бородіно”