Літературне читання 2 клас – Віра Науменко
ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ
Скринька казок українських письменників
ВАСИЛЬ ЧУХЛІБ
У цього письменника своє, особливе бачення світу. Він уміє однаково цікаво й захопливо розповідати про працю, пустощі, турботи.
Герої творів Василя Чухліба – це діти й дорослі, звірі й птахи… Про них ти можеш прочитати у збірці оповідань і казок “Олень на тому березі”.
– Прочитай заголовок казки. Поміркуй, про що в ній ітиметься.
ЗАЯЧИЙ ХОЛОДОК
Колись, давним-давно, росли величезні
Хтозна, звідкіля приблудився до Золотого бору капловухий Заєць. І такий же задавака та нахаба!
– Це мій холодок! – заявив, улігшися під одним деревцем.
– І це мій! – вигріб собі ложе під іншим.
– І це мій! – побіг під третє, зігнавши звідтіля зайчат.
– Хіба так можна?! – прибігли скаржитися вони Дідові-зайцю.
– Не хвилюйтеся, – заспокоїв їх Дід. – Побачимо,
Пішли зайці на город по капусту. Капловухий Заєць вибрав найбільшого качана, силкується, ніяк не покотить.
– Облиш! – сказав йому заєць Дід. – Це наша капуста.
Поплентався капловухий Заєць у свій холодок ні з чим. Лежить насурмонившись, лапу на лапу закинув. Аж чує: зайці збираються на город по моркву. І він з ними.
Учепився за найбільшу морквину, тягне.
– Облиш! – сказав йому заєць Дід. – Хіба це твоя морква? Це наша!
Розсердився капловухий Заєць. Лежить у холодку, не поворухнеться.
А зайці повсідалися на осонні, ласують морквою, капустою.
Капловухому мулько стало лежать і їсти хочеться.
– Ідіть уже в холодок! – гукає до зайців.
– А хіба то наш холодок? То ж твій, – відказують йому зайці.
Капловухий Заєць як підскочить та як загаласує на весь ліс:
– Це наш холодок! Наш!
А зайці як засміються! Отож-то.
– Чи правильним виявилося твоє припущення про зміст казки?
– Знайди в тексті слова, якими автор характеризує капловухого Зайця. Добери свої слова-ознаки.
– У чому виявлялася нахабність Зайця?
– Намалюй Зайця таким, яким уявляєш його на початку та в кінці казки.
– Чи можна сказати, що Заєць зрозумів свою провину? Обгрунтуй відповідь рядками з тексту.
– Робота в групі. Прочитайте казку в особах.
– Пригадай прочитані казки українських письменників. Що в цих творах є казковим? А що могло бути насправді?
– Наведи по кілька прикладів народних і літературних казок. Назви їхніх авторів.
– Прочитай вірш-загадку Дмитра Білоуса. Відгадай, про яку казку йдеться і хто її автор.