Мета: навчати учнів розуміти образність ліричного вірша, відчувати естетичне задоволення від вдало дібраних автором слів, удосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
На шипшині шпак співав
Пісеньку-потішку,
І шишкарик йому дав
Щонайбільшу шишку.
Знають навіть малюки –
Не їдять шишок шпаки!
Та не знав шишкар, не відав:
Шпак
2. Гра “Віднови порівняння”
Добери відсутній склад у порівняннях, читай якомога швидше.
1) Здо_ва, як вода.
2) Ясний, як со_чко.
3) За_би_сь, як голка в сіні.
4) Бе_жи, як ока в лобі.
5) Скучає, як со_ка за києм.
6) Да_ко, як небо від землі.
7) По_же, як мер_му кадило.
8) Со_но, аж вуха в’януть.
9) Ди_ся, як кіт на сало.
10) Полох_вий, як заяць.
11) Чер_ний, як жар.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра “Вернісаж”
Учні презентують свої ілюстрації до вірша Ліни Костенко “Шипшина важко віддає плоди”. Зачитують рядки, які вони проілюстрували.
IV.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Відгадайте загадку.
– Все в ній видно дуже гарно:
Синє небо, білі хмари
І дерева, і листок,
Й перевернутий місток. (Річка)
– Які річки України ви знаєте?
– Яка річка є символом України?
– Назвіть річки своєї місцевості.
– Коли останній раз вам доводилося бути біля річки? Розкажіть про це?
– Про свою зустріч з річкою розповіла поетеса Ганна Чубач у вірші, який ми будемо сьогодні читати.
Фізкультхвилинка
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічна довідка
– Народилася Ганна Танасівна Чубач у переддень Різдва, 6 січня 1941 р., в селі Плоске Муровано-Куриловецького району на Вінниччині в сім’ї хліборобів.
У поетеси вийшло понад сорок книжок. Кілька з них адресовані дітям: “Вивчаймо самі”, “Сонячна абетка”, “Алфавітні усмішки”, “Жук малий і волохатий”, “Черепаха Аха”, “Прикмети – не секрети” та ін. Дітям полюбилися її вірші, скоромовки, лічилки для дошкільнят і молодших учнів.
Нині малята залюбки вивчають у садочках і школах літери за її “Абетками” та весело-виразні вірші.
Вірші поетеси перекладено російською, англійською, німецькою, чеською, болгарською, угорською, монгольською та іншими мовами.
Ганна Чубач – лауреат премій ім. П. Усенка, Марусі Чурай, Міжнародної премії “Дружба”; заслужений діяч мистецтв України.
2. Опрацювання вірша Ганни Чубач “Зупинюся над рікою” (с. 107-108)
1) Виразне читання вірша вчителем.
– Які картини ви уявляли, слухаючи вірш?
– Які почуття він у вас викликав?
2) Робота в парі. Підготовка до виразного читання вірша.
– Який основний тон виберете для читання вірша?
– Які рядки вірша прочитаєте з особливим почуттям?
– Які рядки вірша будете виділяти голосом під час читання, тому що вони найбільш важливі?
3) Конкурс на краще виразне читання вірша.
4) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
– Чим милується ліричний герой?
– Опишіть його душевний стан.
– Як поетеса передала красу природи?
– Які художні засоби для цього застосувала?
– Чому поетеса пише, що “вербичка невеличка плаче срібною росою”?
– Які почуття автора передають слова “Не зітхну і не заплачу. Зупинюся і постою”?
– Чи погоджуєтеся ви з думкою, що спілкування з природою і розуміння її краси допомагають людині подолати смуток? Поясніть свою відповідь.
5) Гра “Добери риму”.
Рікою – … (красою);
Збирає – … (співає);
Постою – … (красою).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра “Закінчи речення”
– Сьогодні на уроці я вчився…
– Мені сподобалося…
– Найбільше мене вразило…
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати вірш (с. 107-108). Скласти розповідь “Мій улюблений куточок природи”.