ЗАМИЛУВАННЯ ПЕРЕПЛІТАЄТЬСЯ ЗІ СМУТКОМ. ГАННА ЧУБАЧ ЗУПИНЮСЯ НАД РІКОЮ

Мета: навчати учнів розуміти образність ліричного вірша, відчувати естетичне задоволення від вдало дібраних автором слів, удосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення; виховувати любов до художнього слова.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Робота над скоромовкою

На шипшині шпак співав

Пісеньку-потішку,

І шишкарик йому дав

Щонайбільшу шишку.

Знають навіть малюки –

Не їдять шишок шпаки!

Та не знав шишкар, не відав:

Шпак

шовковиці поснідав.

2. Гра “Віднови порівняння”

Добери відсутній склад у порівняннях, читай якомога швидше.

1) Здо_ва, як вода.

2) Ясний, як со_чко.

3) За_би_сь, як голка в сіні.

4) Бе_жи, як ока в лобі.

5) Скучає, як со_ка за києм.

6) Да_ко, як небо від землі.

7) По_же, як мер_му кадило.

8) Со_но, аж вуха в’януть.

9) Ди_ся, як кіт на сало.

10) Полох_вий, як заяць.

11) Чер_ний, як жар.

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Гра “Вернісаж”

Учні презентують свої ілюстрації до вірша Ліни Костенко “Шипшина важко віддає плоди”. Зачитують рядки, які вони проілюстрували.

IV.

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Відгадайте загадку.

– Все в ній видно дуже гарно:

Синє небо, білі хмари

І дерева, і листок,

Й перевернутий місток. (Річка)

– Які річки України ви знаєте?

– Яка річка є символом України?

– Назвіть річки своєї місцевості.

– Коли останній раз вам доводилося бути біля річки? Розкажіть про це?

– Про свою зустріч з річкою розповіла поетеса Ганна Чубач у вірші, який ми будемо сьогодні читати.

Фізкультхвилинка

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Біографічна довідка

– Народилася Ганна Танасівна Чубач у переддень Різдва, 6 січня 1941 р., в селі Плоске Муровано-Куриловецького району на Вінниччині в сім’ї хліборобів.

У поетеси вийшло понад сорок книжок. Кілька з них адресовані дітям: “Вивчаймо самі”, “Сонячна абетка”, “Алфавітні усмішки”, “Жук малий і волохатий”, “Черепаха Аха”, “Прикмети – не секрети” та ін. Дітям полюбилися її вірші, скоромовки, лічилки для дошкільнят і молодших учнів.

Нині малята залюбки вивчають у садочках і школах літери за її “Абетками” та весело-виразні вірші.

Вірші поетеси перекладено російською, англійською, німецькою, чеською, болгарською, угорською, монгольською та іншими мовами.

Ганна Чубач – лауреат премій ім. П. Усенка, Марусі Чурай, Міжнародної премії “Дружба”; заслужений діяч мистецтв України.

2. Опрацювання вірша Ганни Чубач “Зупинюся над рікою” (с. 107-108)

1) Виразне читання вірша вчителем.

– Які картини ви уявляли, слухаючи вірш?

– Які почуття він у вас викликав?

2) Робота в парі. Підготовка до виразного читання вірша.

– Який основний тон виберете для читання вірша?

– Які рядки вірша прочитаєте з особливим почуттям?

– Які рядки вірша будете виділяти голосом під час читання, тому що вони найбільш важливі?

3) Конкурс на краще виразне читання вірша.

4) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

– Чим милується ліричний герой?

– Опишіть його душевний стан.

– Як поетеса передала красу природи?

– Які художні засоби для цього застосувала?

– Чому поетеса пише, що “вербичка невеличка плаче срібною росою”?

– Які почуття автора передають слова “Не зітхну і не заплачу. Зупинюся і постою”?

– Чи погоджуєтеся ви з думкою, що спілкування з природою і розуміння її краси допомагають людині подолати смуток? Поясніть свою відповідь.

5) Гра “Добери риму”.

Рікою – … (красою);

Збирає – … (співає);

Постою – … (красою).

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Гра “Закінчи речення”

– Сьогодні на уроці я вчився…

– Мені сподобалося…

– Найбільше мене вразило…

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виразно читати вірш (с. 107-108). Скласти розповідь “Мій улюблений куточок природи”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.00 out of 5)

ЗАМИЛУВАННЯ ПЕРЕПЛІТАЄТЬСЯ ЗІ СМУТКОМ. ГАННА ЧУБАЧ ЗУПИНЮСЯ НАД РІКОЮ