Реалізм – третій по рахунку метод. Виник у Європі в 30-і роки. Насамперед у Франції. На цей час доводиться творчість літнього Стендаля (Анри Марі Бейль).
В 30-і роки Стендаль пише романи: “Червоне й чорне”, “Пармская обитель”, “Червоне, або Біле” (не завершений). Одночасно зі Стендалем у Франції працюють Бальзак і Проспер Мериме.
Проспер Мериме – автор романтичного роману. Хроніки часів Карла IX і оповідання, зв’язані із сучасністю. Оповідання, герої яких экзотични (Кармен – іспанська циганка, контрабандистка).
Таманго
Для Бальзака – головна тема роль грошей у сучасному суспільстві
В англійському реалізмі був Чарльз Диккенс. Почав літературну діяльність із серії нарисів. Був репортером, що освится роботу парламенту. “Посмертні записки Пиквикского клубу”, “Оливер Твіст”, “Життя й пригоди Николаса Никльби”, ” Домби й син “.
Творчість Диккенса 30-70-і роки. Пізніше з’являється У. Теккерей “Ярмарок марнославства”.
У Німеччині яскравих реалістів в XIX столітті немає. В Америці
Реалісти на відміну від романтистов тяжіли не тільки до зображення дійсності, але й до її позитивного аналізу, виявленню між людиною й суспільством соціальних і психологічних закономірностей. Реалісти пояснювали людину через час, осягали рух сили соціальними відносинами. Відносини могли будуватися за принципом підпорядкування людини або його протидій.
Характерний герой реалістичної літератури – парубок, що прагне затвердити своє положення в суспільстві, знайти своє місце в суспільстві. У французькій літературі герой честолюбний
Шарль Гранді, Эжен де Растиньяк. Молоді герої Бальзака – провінційні вихідці зі збіднілих, що розорилися сімей. Такий Растиньяк. Одні можуть превстигнути.
З Эжена виробляється людина, що зробив стан. Він банкір. Ш. Гранді. Його батько при Наполеонові робить великий стан, а в 30-і роки він розорився. Шарль, що звик до розкоші, виявляється в безвихідному положенні. Єдина людина від якого він може одержати підтримку – дядько.
Дядько скупий. Тоді Шарль відправляється Виндию.
Гроші стають еквівалентом благополуччя. Це час, коли з’являється новий герой. Герой у романтизмі – яскравий індивідуаліст, витканий з контрастів.
У реалізмі – з’являється людина, що робить себе сам, котрий заволодіває миром, або гине в боротьбі з тим, що протистоїть йому. Людина в реалістів пояснює, чому він надходить так, а не інакше. Реалізм не просто пояснює людину й навколишній світ, але й відмовляється від заздалегідь відомих оцінок
У реалізмі явища не діляться. Кожний з об’єктів може зацікавити реалістів: жебрак, банкір, політик, світська дама. Характерний образ – парубок, що мріє скорити мир.
Гуманістичний початок або відмова від нього в ім’я успіху. Гуманістичний початок у реалістів часто виступає як прагнення до успіху, кар’єрі, ніж збереженні людської особистості