Розміщено від Tvіr в Суббота 22 мая
Драматургія – особливий рід мистецтва. Він виник “на злитті” літератури і театру, тобто в ньому закони літератури і театру проявляються у своїй взаємодії. Історія сучасної російської літератури починає свій відлік із другої половини XVІІІ століття, з появи “Древньої російської бібіиофіки”, що ознаменувала принципово нове відношення читача до вітчизняної літератури до самої себе як до самостійного і самодостатнього явища. Такий висновок зробив Д. С. Лихачов у роботі “Поетика давньоруської
Хоча у свідомості читача автори і їхні добутки вибудовуються в хронологічній послідовності, це означає, що з’явилася свідомість історичної змінюваності літератури, і це значить, що процес розвитку літератури почав відбуватися єдиним фронтом. Відколи ми можемо спостерігати появу цієї літературної пам’яті, цієї свідомості змінюваності літератури?..
Його починає собою грандіозна діяльність Новикова по збиранню і публікації древніх пам’ятників у виданні, що підкреслює цю історичну
Він був захоплений своїм відкриттям і пробував свої сили в різних стилях – різних епох, народів і письменників. Це означало, що стрибок закінчився і почався нормальний розвиток літератури, що усвідомлює свій розвиток, свою історичну змінюваність.
Виникла історико-літературна самосвідомість літератури. Отже, із праці Новикова, поява якого довело, що росіянці літературі, щоб вільно розвиватися, необхідно вдивитися у свою історію, усвідомити всю довжину пройденого нею шляху, із другої половини XVІІІ століття, починається нова російська література. Приблизно тоді ж починається і російський театр: його зародження пов’язане з ім’ям Федора Волкова.
Таким чином, лише до середини XІX століття російська література стало абсолютно самостійним фактором світової культури і російська сценічна школа досягла серйозних висот, сформувала найважливіші принципи і постулати драматичного мистецтва.
Але що із себе представляв репертуар російських театрів? Самобутні, яскраві п’єси вітчизняних авторів були явищем украй епізодичним на їхніх сценах, “Горе від розуму” лише у 1862 році вперше побачив глядач. Із всіх п’єс М. В. Гоголя в театрах ішов тільки “Ревізор”, драматургія Пушкіна і Лєрмонтова російському театру була взагалі невідома. Основну масу постановок здійснювали на матеріалі перекладених французьких п’єс і наслідувальних російських. Улюбленим жанром став водевіль, і значення театру сприймалося як розважальне. Отже, до середини XІX століття російська сцена відчувала потребу в принциповому відновленні репертуару.
Вона прагнула звернутися до національних образів і вітчизняних проблем. Тяга до драматургії виразна у всіх видатних російських письменників початку XІX століття. Але п’єси Пушкіна, Лєрмонтова, Гоголя не утворять взаємозалежних явищ. Вони сприймаються органічно, лише взяті в контексті творчості їхнього автора. Об’єднання їх у якийсь самостійний ряд виглядає механічним.
Однак ці блискучі самі по собі п’єси якщо і не зробили “російського театру”, то були необхідні становленню російської драматургії. І до середини століття російська література вже була готова до зустрічі з театром.
Треба особливо відзначити, що не тільки культурне, але й громадське життя країни вимагало нового театру і нової драматургії. Кінець 50-х – початок 60-х років – це очікування, підготовка і здійснення найважливіших реформ. В обновленій післяреформеній Росії особливу силу знаходить суспільна думка: більшість уперше за багато років знайшла свій голос і активно прагнула, щоб цей голос пролунав і був почутий. Особливості цього періоду нашої історії коментує О. Анікст: “Граничною датою, що позначає кінець одного періоду і початок іншого, є 1855 рік – рік смерті Миколи І, тридцятирічне царювання якого ознаменувалося най похмурішою реакцією в суспільному і духовному житті країни…
Скасування кріпосного права у 1861 році і реформи, що його супроводжували, були мірами половинчастими, що не вирішували всіх протиріч. Проте атмосфера в країні, у порівнянні із часами Миколи І, трохи змінилася.
Стало можливим більш різко зображувати зло попереднього періоду. Відповідно до умов, що змінилися, і в літературі з’явилися нові віяння. Кінець цього періоду збігається з вбивством Олександра ІІ народовольцями у 1881 році.
Час, предмет нашого розгляду, охоплює чверть століття. Це були роки, досить плідні для російської літератури і, зокрема, для драми. Саме в ці роки російська драма досягає повної зрілості і стає головною силою в театрі.
Тепер уже не одиничні шедеври, а десятки п’єс свідчать про те, що з’явилася своєрідна російська національна драма, яка володіє великим багатством ідей і відрізняється самобутньою художньою формою”. Всі ці десятки п’єс якщо і не написані самим Островським, то створені в співавторстві з ним, під його керівництвом. Островський – один зробив те, що в інших країнах робили покоління драматургів. Цілеспрямовано і послідовно створював він російський національний театр. Унікальність дарування його в дивному гармонійному сполученні таланта літератора і театрального діяча.
Він не просто створив театральний репертуар.
Він сформував школу акторської майстерності. Розробив стійку і необхідну класичному театру систему амплуа. І саме головне – він сформував нового актора і нового глядача. Театр Островського – явище цілісне. Він характеризується особливим відношенням до тексту, культом тексту. У самій п’єсі, за задумом драматурга, закладено вже все: і трактування кожної ролі, і необхідні режисерські прийоми, і навіть оформлення сцени.
Режисер у цьому театрі – особа третьорядна.
Від акторів і художника потрібно лише максимальна увага до авторського тексту. Адже основа будь-якої класичної п’єси – діалог. Вся дія тримається на розмовах персонажів, на монологах, обміні репліками.
Герої – ідеальні співрозмовники. Слово – вже саме по собі дія. Життя – мовлення.
Більшість п’єс Островського відрізняється повною домовленістю: кожному персонажу для вичерпної його характеристики автор дає висловитися цілком. Творчість глядача в такому театрі полягає в основному у співпереживанні тому, що діється на сцені. Глибокого роздуму від нього ще не потрібно. Але до 70-х років прагнення персонажів Островського до повної відвертості із глядачем заміняється стриманістю, замкнутістю.
Відверті визнання поступаються місцем натякам, іносказанням, умовчанню.
Особливу роль у театрі Островського починає грати підтекст. У п’єсах 70-80-х років виникають теми і образи, що передбачають принципово нове явище російської драматургії – театр Чехова. Справедливо відзначає М. Ю. Лотман: “Розуміння драматизму життя, що виразив Островський, його подання про драматичний конфлікт як форму боріння особистості з поневоленням людини “загальним порядком буття”, про мовлення персонажа як найважливіший елемент драматичної дії, складне співвідношення стихій комічного і трагічного – всі ці особливості його добутків готовили можливість революційного переосмислення законів драматургії і театру, що відбувся до кінця XІX – початку XX століття”.
Якби зміст театру був тільки в розважальному видовищі, бути може, і не стоїло б класти в нього стільки праці. Але театр є мистецтво відбивати життя.
К. С. Станіславський