Тема твору і її розкриття в початковій школі

Тема – це предмет твору, те, про що говориться в цьому тексті. Вона визначає відбір матеріалу, фактів, явищ, ознак, які знаходять висвітлення у творі. Від того, як сформульована тема вчителем, як підведені школярі до її розуміння, залежить правильність і повнота твору. Першим за часом і за значенням кроком у роботі вчителя над твором є вибір Теми, а при плануванні на тривалий період – визначення тематики творів, оповідань

Тема й заголовок твору не завжди збігаються. Наприклад, дітям запропонована тема ” Перші ознаки весни”. Звичайно,

Твір може бути так і озаглавлено.

Але вчитель ( в III класі самі діти) може й по іншому сформулювати заголовок: “Ласкаво просимо, весна!”, ” Перші звістки про весну”, ” Весна йде”. Діти люблять яскраві, влучні, образні заголовки. Адже розуміння теми почасти залежить від того, як вона підносить: сухо або образно, строго лаконічно або художньо.

Якщо в роботі над твором школярі не просто виконують завдання вчителя, а керуються більше глибокими й серйозними спонуканнями – прагненням розповісти про що – то для них важливому, поділитися своїми почуттями, то краще проявляється їхня творчість: у таких

творах, без сумніву, є ідейний зміст, нерозривно зв’язане, злите з темою. Але якщо учнем пропонується занадто широка тема, вони губляться, не можуть розкрити її досить виразно й глибоко: пишуть про окремі деталі, слабко зв’язуючи їх між собою

Поверхневе розкриття теми – один з типових недоліків дитячих оповідань і творів. Але не єдиний. Не завжди діти вміють знайти границі теми.

Вони пишуть про усім, що хоча б віддалено зв’язується в їхній свідомості з темою. Іншими словами, тема виявляється неточно понятий. У роботі над оповіданням або твором можна йти від накопиченого матеріалу до теми або від призначеної теми через спостереження до матеріалу для твору

Для гармонійного розвитку учнів обидва способи важливі. Причому в першому випадку вчитель організує підготовку, іноді тривалу, учить спостерігати, накопичувати матеріал, факти, обмірковувати, зіставляти їх, узагальнювати, робити висновки. Так протікає робота над творами про походи, прогулянки, опис баченого й пережитого.

У другому випадку учнем пропонується тема, намечается план підготовки до її розкриття, накопичується матеріал, відбирається найбільш важливе, систематизується, і потім діти пишуть текст. Робота над деякими темами поєднує обидва способи. Таким чином, перша умова гарного твору – це правильна робота над темою, її розуміння й розкриття


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.00 out of 5)

Тема твору і її розкриття в початковій школі