Матеріал уроку. Вступ до теми. Акровірш “Література”.
Улюблені письменники.
Мета. Ознайомити з творчістю письменників, твори яких містить даний розділ; розширити знання про раніше відомих авторів; вправляти учнів у виразному читанні творів; виховувати шанобливе ставлення до митців рідного краю.
Обладнання. Портрети письменників, виставка збірок творів цих письменників, ілюстрації до них.
Хід уроку
Організаційний момент. Мовна розминка. Прочитайте та відгадайте загадку (запис па дошці).
Бачить – не бачить, чути
Назвіть, що може книжка. (Мовчки говорити, мудрувати, соромити, навчати, жартувати.)
Відредагуйте вірш.
Книгиморськаглибина
Хтовнихпірнеаждодна,
Тойхочітрудумавдосить,
Дивніїперливиносить.
– Чи знаєте, хто є автором цих рядків? (Іван Франко)
– З чим автор порівнює знання?
– Як ви зрозуміли вислів “пірнути аж до дна”?
Відредагуйте вислів.
БЕЗЗНАННЯЖИТТЯПОЕТАНЕМОЖЛИВОЗРОЗУМІТИЙОГОТВОРЧІСТЬ.
(“Без знання життя поета неможливо зрозуміти його творчість”
– Як ви зрозуміли цей вислів?
III. Повідомлення теми та мети уроку.
Слово вчителя.
– На уроках літературного читання ми з вами вже ознайомлювалися з життям і творчістю багатьох українських поетів і письменників. Але в одному підручнику неможливо надрукувати всі їхні твори. Тому з деякими ви вже знайомі, а з деякими ми ознайомимося, вивчаючи розділ “Літературне коло”.
А якщо ви захочете прочитати твори цих авторів у повному обсязі, то можете звернутись до бібліотеки.
Сьогодні ми поведемо розмову про письменників України, які писали для дітей.
Письменники – особлива обдаровані люди, їхня праця над художнім твором буває тривалою, інколи над однією повістю доводиться працювати роками, але творчість завжди приносить радість і письменнику, і читачам, коли твір вдається талановитим і цікавим.
– Перегляньте виставку книжок. Назвіть, які книжки вам відомі.
– Які з них ви читали?
– Чи є серед книжок ваші улюблені?
Робота над акровіршем.
– Послухайте акровірш.
– Яке слово-відгадка сховалось у вірші?
– Що означає слово “література”?
Література походить від латинського слова буква, літера. Сукупність писаних і друкованих творів певного народу. Водночас вона є різновидом мистецтва, власне, мистецтвом слова, що відображає дійсність у художніх образах, результат творчого процесу автора, зафіксований у відповідному тексті.
Добери пару з вірша.
> Рядки – думки.
> В рядках – (у словах).
> Поезія – (енергія).
> Жити – (творити).
> Пам’ятати – (радіти).
> Людина – (едина).
Робота над статтею “Улюблені письменники”. Читання вголос статті вчителем.
– Про яких видатних письменників згадувалось у статті? (Т. Шевченко. І. Франко, Л. Українка.)
– Про яких чудових поетів ви почули? (П. Тичина, М. Рильський.)
– Назвіть імена та прізвища наших сучасників. (Л. Костенко, Д. Павличко.)
Вибіркове читання.
– Знайдіть у статті речення, в яких є словосполучення “день народження”, “оповідання та казки”.
Кросворд.
– Пропоную вам вирушити у подорож сторінками життя та творчості українських письменників і відгадати ключове слово у кросворді.
“Білі мухи налетіти, все подвір’я стало біле.
Галя, Петрик і Кіндрат всі побігли до санчат.
А санчата їм усім змайстрував старий Максим”.
– Яке прізвище Максима, що написав такого чудового вірша.? (М. Рильський)
Хто автор цих рядків?
“Іде кіт через лід чорнолапо на обід.
Ти чого йдеш через лід і лишаєш чорний слід?
Бо я чорний, – каже кіт, – я лишаю чорний слід”. (М. Вінграновський)
“У садочку-холодочку ходить вишня у віночку.
Хтось їй грає на дуду, подивлюся я піду.
Каже баба: – Не ходи! Темні поночі сади.
Там, де вітер шарудить, бузиновий цар сидить”.
– Хто з поетів написав про бузинового царя? (Л. Костенко)
“Учітесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь”.
Кого з поетів надзвичайно хвилювала доля української мови, якої сам ніколи не відрікався, а оспівував її чарівність, мелодійність у своїх віршах? (Т. Шевченка)
Хто автор збірки “Коли ще звірі говорили”? (І. Франко) Хто з поетів написав про школу?
“Наче вулик, наша школа.
Вся вона гуде, як рій.
І здається, що довкола
Розквітають квіти мрій”. (Д. Павленко)
Хто автор цих рядків?
“Ми – дзвіночки,
Лісові дзвіночки,
Славим день.
Ми співаєм,
Дзвоном зустрічаєм:
День!
День. (П. Тичина)
Відгадайте загадку.
- Над річкою вербичка, на гілці рукавичка, а в рукавичці – птичка. (Ремез) У другому класі ми читали про ремеза. Хто написав вірш про цю дивну пташку? (А. Камінчук)
“25 лютого народилась маленька дівчинка, яка скоро навчилася читати, писати, вишивати. Це потім вона стане великою поетесою, це потім її мужній голос пролунає на всю Україну, на весь світ”. (Л. Українка) Мало хто з вас знає, наскільки цікаве життя письменників, відомих людей.
А написати на основі документальних матеріалів художню книжку, яка б легко й цікаво читалася, – це означає привернути увагу до даної особистості. Хто з письменників у своїх творах найбільше розповів про видатних особистостей? (М. Слабошпицький)
– Яке ключове слово у кросворді? (Література)
Підсумок уроку.
– Про кого з письменників ви хотіли б дізнатися більше?
– Твори яких письменників ви хотіли б прочитати? Чому?
VII. Домашнє завдання.
Виразно читати акровірш “Література” та статтю “Улюблені письменники”. Пригадати, шо вам відомо про життя та творчість Лесі Українки.