Розповідаючи історію Цахеса, письменник протиставляє два різних людських світи. Перший з них, більш розповсюджений – це світ обивателів, тобто філістерів. Філістерами звуть людей обмежених, з примітивними інтересами.
Яскравим представником такого типу в творі є сам Крихітка Цахес. Це самовдоволена, егоїстична, лицемірна людина, до того ж недоумкувата. Проте в суспільстві Крихітку Цахеса обожнюють – адже в нього є три золоті волосини, подаровані йому феєю.
Ці магічні волосини в творі Гофмана уособлюють владу золота. Весь світ філістерів
Цахес живе неправедним багатством, безсовісно краде здобутки інших.
Контраст філістерам становлять ентузіасти. Їх представник – студент Балтазар. Це романтик, безкорисливий служитель ідеалам краси та справедливості. Він – людина киплячої енергії та ясного розуму. Балтазар цікавиться “чудовими мріями з якогось далекого світу, повного блаженної радості”, “високими істинами світу”,
Проте ніхто з філістерів Балтазарові не вірить, його переслідують.
В фіналі, коли всі бачать потвору Цахеса, Балтазар перемагає та за допомогою мага Проспера Альнануса встановлює справедливість. Він одружується з коханою Кандідою, донькою професора Моша Терпіна, яку ладили в наречені Цахесові. Проте деяка іронія звучить у щасливому казковому фіналі. Родина Кандіди – філістери.
Недарма маг Альнанус дарує молодим на весілля чарівні горщики, де не пригорає їжа – більшого дива тут не треба. І хто його знає, чи збереже ентузіаст свої поетичне мислення та тверезий глузд у колі, де панує сама практична користь?