Мета: збагачувати знання учнів новими відомостями про життя і творчість І. Я. Франка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання, вміння добирати потрібну інтонацію під час читання; розвивати зв’язне мовлення учнів, уміння словесно малювати картини до прочитаних творів; виховувати пошану до народних геніїв, інтерес до їх творчості.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Артикуляційна гімнастика
– “Маятник”.
Висунути вузький язичок і пересувати то праворуч, то ліворуч, дивитися
2. Гра “Схожі хвостики”
За правилами гри учні добирають слова, схожі за звучанням, до тих, які запропонував учитель. Потім можна продовжувати гру самостійно – діти самі називають початкове слово, а відтак разом шукають подібні до них за звучанням.
Мишка – кішка, Гришка, книжка, доріжка…
Суниця – спідниця, синиця, полуниця…
Пташка – ромашка, комашка, чебурашка…
Їжачок – черв’ячок, павучок, бичок…
Рама – мама, …
Слон – талон, …
Діжка – ніжка, …
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО
Робота в парах. Гра “Ти – мені, я – тобі”
Учні в парах ставлять одне одному запитання за змістом рубрики “Чи уважно ти читав?”.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– На городі виростала,
Сили набирала,
Непомітно, дуже швидко,
Великою стала.
Став тут дід усіх гукати
Та красуню рвати.
А цю казку, діти, ви
Встигли відгадати? (“Ріпка”)
– Плакала киця на кухні,
Аж очі їй попухли.
“Чого ти, киценько, плачеш,
Їсти чи питоньки хочеш? “
– Що об’єднує ці твори? (їх автор – Іван Якович Франко.)
– Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з творчістю видатного українського поета І. Я. Франка.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Опрацювання статті “Іван Франко”
Гра “Рибки”. Самостійне мовчазне читання статті учнями
2. Аналіз змісту статті
– Де і коли народився І. Я. Франко?
– Ким був його батько?
– У якому творі поет згадує про батькову кузню?
– Який слід залишила батьківська наука в душі малого Івася?
– Що майбутній поет перейняв від матері?
– Де І. Франко здобув початкову освіту?
– Де ще навчався письменник?
– Коли він почав писати власні твори?
– Які твори для дітей написав Іван Якович?
Цікаво знати!
За своє життя Іван Франко написав майже шість тисяч творів, знав 14 іноземних мов. Його твори перекладено 60 мовами народів світу.
3. Фізкультхвилинка
4. Опрацювання вірша Романа Завадовича “Поет-Каменяр”
1) Виразне читання вірша вчителем.
– Чи сподобався вам вірш?
– Які картини ви уявляли, слухаючи його?
– Які почуття він у вас викликав?
2) Словникова робота.
Читання колонок слів “луною” за вчителем
Палко завзятий
Меткого нагуєвичі
Вернувсь місцевість
Управляв присягнувсь
– Прочитайте всі дієслова, іменники. Прочитайте слова з м’якими приголосними звуками.
Меткий – швидкий і вправний у роботі, дії (про людину); проворний.
3) Робота в парах. Підготовка до виразного читання вірша.
– У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати вірш?
– Які слова виділите голосом при читанні?
4) Виразне читання вірша учнями.
5) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
– Де стояла хата, у якій народився Іван Франко?
– Що поет розповідає про батька малого Івася? Яким Івась був у дитинстві?
– Як учився Івась-школярик?
– Чому він не повернувся у рідну хату?
– Про що думав Іван Франко, ставши дорослим?
– У яких рядках вірша сказано про відданість Івана Франка своєму народові?
– За що народ шанував Франка?
– Чому назвав його провідником-Каменярем?
– Що є спільного у Франка та Т. Шевченка?
6) Гра “Добери риму”.
Горбку – … (садку).
Яця – … (праця).
Франка – … (рука).
Луною – … (голосною).
Неслась -… (Івась).
Мати – …(дати).
До школи – … (поле).
Любив-…(залишив).
Завзято – … (багато).
Мати – … (хату).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Чи цікавим був наш урок?
– Що вам найбільше запам’яталося?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати вірш (с. 88-90).