Срібне небо низьке. Дюни, валуни.
Десь у субтропіках земля родить чудернацькі плоди золоті, а тут вона родить каміння. Ціле життя люди визбирують його: цей рік визбирають, очистять від нього поле, а наступної весни каміння знову виросло, полізло головешками з грунту. Кажуть, морозами його тут витискає з землі.
Понад затокою – рибальські селища та сосни де-не-де. Скупа Природа, суворий край. Одначе й він, цей суворий, колись льодовиковий край, здатен народжувати поетів! Здатен дарувати улюбленцям муз ніжність, натхнення…
Власне,
А втім, кинув усе, приїхав. Навіть сам трохи здивований цим своїм рішенням, злегка іронізує над собою: ось ти і в ролі “весільного генерала”, у ролі гостя на вшануванні того, хто з усіх учасників твоєї експедиції був, може, найневдаліпіим, був особою майже курйозною, іноді просто жалюгідною! Навіть при нікчемнім морозі умудрявсь обморозити свого пташиного
Пригадується зіщулена слабосила постать, що, поспішаючи на виклик, комічно й незграбно плутається в якомусь хутряному балахоні (товариші таки подбали, щоб не обморозивсь), з-під скрученого набік полярного башлика сполохано визирає худе, посиніле від холоду, вічно чимось ніби сконфужене обличчя… Вимагаєш пояснень, скажімо, за самовільну відлучку, а він, поблискуючи сліпими від сонця окулярами, щось там белькоче, шепелявить, не вміючи до ладу зліпити навіть те, що має за душею. Ходив, мовляв, на колонію пінгвінів дивитись… “Та ти краще під ноги собі дивись – там тріщини такі, що незадовго до твого прибуття й трактор проковтнули! Провалишся, хто за такого генія відповідатиме?” Стоїть, підпімаркує, нічого вже й не мимрить на своє виправдання (О.
Гончар; 277 сл.).
Завдання до тексту
1. Визначити стиль і тип мовлення.
2. Скласти план до тексту. Орієнтовний план
1. Срібне небо низьке.
2. Земля родить каміння.
3. Скупа природа, суворий край.
4. Іван Оскарович – людина по горло зайнята.
5. Найневдаліший учасник експедиції.
3. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів. Шв-Арктики, чудернацький, рибальський, де-не-де, злегка,
Експедиція, найневдаліший, курйозний, з-під, незадовго.
4. Питання до тексту.
– Де земля родить каміння?
– Що знаходиться понад затокою?
– Кого здатен народжувати цей суворий край?
– Назвіть ім’я керівника експедиції.
– У ролі кого приїхав на весілля Іван Оскарович?
– Охарактеризуйте найкурйознішого члена експедиції.
– Що про нього розповів Іван Оскарович?
5. За складеним планом Переказ – ати текст.