На тій станції стрічалися поїзди – з Варшави до Петербурга, з Петербурга до Варшави. На станції був великий буфет. Інколи з “невідомих” причин поїзди стояли довше, ніж мали за розкладом, і простіші люди з другого й третього класів ремствували, що, певне, поїзд затримується, бо пани з першого класу просто не встигли пообідати. А тепер часто моталися великі сановники до Варшави і з Варшави.
Коли поїзд, яким поверталася Марія до Парижа, зупинився на цій “обіденній” станції, там уже стояв поїзд із Варшави. Марія ні з ким не познайомилась,
Вона вийшла з вагона, теж пройшла в залу першого класу, де був буфет і стояли столики. Усі столики були вже зайняті, та їй їсти не хотілося, їй хотілося швидше їхати, бути “дома”. Дім її там, де Богдась, Сапіа і її письмовий стіл з її рукописами.
Думала про своє, але мимоволі все відбивалося наче на фотоплівці, усе, що бачила навколо.
От пробіг чепурун-повар з таріллю пиріжків – запахло м’ясним і капустяним фаршем. От щось ображено й пискляво доводила офіціантам і сусідам заодно худенька нервова дама в модному капелюшку, з-під якого вибивались
Даму заспокоює солідний пан з хвилястими баками кольору піску, з орденом на грудях.
За сусіднім столиком трохи не лаються пасажири за подану страву, кому першому взяти. За кожним столом кожен пасажир, а особливо пасажирка, розмовляють голосно, не стримуючи себе, наче вони не в громадському місці, а у своїй їдальні, і наче те, що вони кажуть, найважливіше і всі повинні чути (О. Іваненко; 261 сл.).
Завдання до тексту
1. Визначити стиль і тип мовлення.
2. Скласти план до тексту. Орієнтовний план
1. На тій станції стрічалися поїзди.
2. Марія була рада, що зараз сама.
3. Зала першого класу.
4. Спостереження Марії відбивалося наче на фотоплівці.
3. Лексична робота.
Ремствувати – виявляти невдоволення ким-, чим-небудь, нарікати на когось, щось.
4. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів. Фотоплівка, мимоволі, картопля-фрі, кучерики, рукописи,
Навколо, невідомий.
5. Питання до тексту.
– Які потяги зустрічаються на цій станції?
– Що роблять пасажири під час зупинок?
– Куди прямувала Марія?
– Що хвилювало головну героїню найбільше?
– Що помітила у буфеті Марія?
– Що її вразило?
6. За складеним планом Переказ – ати текст.