Марія припала до руки мудреця, узяла в нього благословення і в сам обід, коли найдужче пекло сонце, квапилася з Мальвою колючим степом по бахчисарайській дорозі.
Гори залишилися позаду. Вони ще манили до себе прохолодою дубових лісів, та попереду стелився наїжений злий степ, і треба буде його здолати. Він вигорів дотла і був неозірний, мов пустеля; чорніла курна дорога, витоптана возами, копитами й ногами,- хто її проклав? Валки невільників, сама Марія прокладала її два роки тому до рабства. Виведе вона її тепер на волю чи замучить, жорстока,
Хто зустрінеться їй на цьому шляху – розбійники, ясир чи, може, чабани, які напоять Мальву молоком? Марія має чим заплатити. У келії заходили каліки, хворі просити зцілення в монахів, вони залишали в монастирі овець і кіз, а їй, кухарці, перепадало якесь акче – мусульмани завжди дарують милостиню, бо так заповідав всещед-рий Магомет.
На перший день байраму побожні беї випускають пташок із кліток на волю, людей же – ні, не залишив чомусь такого заповіту пророк (Р. Іваничук; 162 сл.).
Завдання до тексту
1. Визначити стиль і тип мовлення.
2. Скласти план до тексту. Орієнтовний план
1.
2. Гори залишилися позаду.
3. Хто зустрінеться їй на цьому шляху?
4. Заповіт пророка.
3. Лексична робота.
– Байрам – назва двох триденних мусульманських свят.
– Бей – у султанській Туреччині та в давні часи у татар – титул дрібних феодальних власників або вищих чиновників.
4. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів. Благословення, бахчисарайський, найдужче, всещедрий,
Невільники, Магомет.
5. Питання до тексту.
– Куди квапилася Марія?
– 3 ким вона подорожувала?
– Хто проклав дорогу?
– Хто зустрінеться їй на цьому шляху?
– Які заповіти пророка названі в тексті?
6. За складеним планом Переказ – ати текст.