Коли я була малою, у мене було багато всяких ляльок та забавок. Пам’ятаю, наприклад, цілий “гарнітур” – канапка, столик і крісельця, стільчики з темного різного дерева для ляльчиних покоїв, зелену карету, усяку худобу тощо. Звичайно, було кілька ляльок, що мали дуже гарне вбрання: так – чорнява та синьоока мала чудове українське вбрання, червону шовкову сукню та синю вовняну; білява, з карими очима, мала все біле шлюбне вбрання та рожеву сукню, уся в плетиві, і ціле зимове одіння.
Але я та Маруся (дівчина моїх літ, що жила в нас) та
Напевне, усім відомо, як робляться такі ляльки: зав’язується вузлик з білого платочка – це голова; на вузлику малюються брови, очі, ніс та вуста. Потім скручується другий верчик і прив’язується впоперек під головою – то руки. Тоді вже таку ляльку прибирають.
Сяк-так шиється сорочка, стан обгортається червоним або рябеньким платочком – то ніби спідниця, менший та вужчий, іншого
Коли ж лялька – чоловік або парубок, то її, без довгої роботи, усю обгортають чорним або сірим і підперізують якою-небудь кольоровою вовниною.
Таких ляльок у нас потроху набралося дуже багато. Думаю, що то не буде занадто, коли я скажу, що у нас їх було з півсотні (Н. Кибальчич; 238 сл.).
Завдання до тексту
1. Визначити стиль і тип мовлення.
2. Скласти план до тексту. Орієнтовний план
1. Ляльковий гарнітур.
2. Захоплива компанія.
3. Техніка виготовлення ляльок-жінок.
4. Ляльки-парубки.
3. Лексична робота.
Попередниця (діалектне) – фартух.
4. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів. Крісельця, стільчики, синьоока, плетиво, тринадцятилітній,
Зав’язується, сяк-так, рябенький, менший, вужчий, попередниця, підперізують, якою-небудь, півсотні.
5. Питання до тексту.
– 3 чого складається ляльковий гарнітур?
– Якими ляльками гралися дівчата?
– Чому більше подобалися гратися саморобними іграшками?
– Розкажіть про техніку виготовлення ляльок.
– Скільки таких іграшок назбиралося в дівчат?
6. За складеним планом Переказ – ати текст.