Але все ж головним багатством людини письменник вважає працю, вміння працювати, любов до праці. Через усю творчість Гріна проходить повагу до людини-трудівника, до людини, здатного втілити в дійсність будь-яку, саму, здавалося б, фантастичну мрію. За Гріну, добре працює тільки той, хто вміє мріяти, а мрії збуваються тільки у того, хто вміє працювати. В оповіданні “Серце пустелі” троє приятелів-ледарів, всім пересичених, зневірених в житті і в людині, вирішили пожартувати над четвертим – романтиком і фантазером.
Вони розповіли йому,
Четвертий – Стиль – повірив у розповідь, тим більше, що йому був повідомлений точний маршрут, і відправився шукати цей казковий куточок. Через два роки він повернувся, і коли приятелі вирішили, що він прийшов розрахуватися з ними за їх вигадку, Стиль оголосив: “Я зробив Серце пустелі. Я! Я не знайшов його, так як його там, звичайно, не було, і зрозумів, що ви жартували.
Але жарт була красива… “. Ось що
Але перемога Стилю відродила і його друзів: вони повірили в людини, в його здатність створювати красу своїми руками, і один з них навіть запитав: “Можливо, треба ще жити, а? – Раджу, – сказав Стиль “.
Люди ж, які не розуміють праці, що руйнують що-небудь, створене руками людини, викликають різко негативне ставлення письменника. Водному з порівняно ранніх оповідань – “малинник Якобсона” (1910) – сільський хлопець, який прийшов на заробітки в місто і тут голодуючий, зі сліпою люттю ламає малинник старого естонця Якобсона, що здається йому втіленням міщанської власності, самовдоволення і тупий ситості. Але малинник цей – плід десятирічної праці людини, що створила сад своїми руками. І безглузде знищення того, що створив інший чоловік, навіть якщо тебе на це штовхає голод і власна злидні, – не боротьба за справедливість, а просто хуліганство. І письменник рішуче засуджує вчинок свого героя, здавалося б, такого близького і зрозумілого Гріну, так що нагадав йому його власну долю.
Хлопець чекає, що господар саду поб’є його, як вчинив би в такому випадку будь-який власник-міщанин, для якого немає нічого дорожчого за нього особистого багатства, і який за замах на це багатство може вбити.
Але трудівник – не міщанин, не власник. Господар саду сивіє на очах у приголомшеного бродяги і просто викидає його за паркан, як викинув би він будь-який камінь або колода, що випадково потрапив в сад. Найбільш яскраво виховне, облагораживающее вплив праці на людину показано в оповіданні “Злодій в лісі”, написаному Гріном вже в останній період творчості (1929). Злодій Марді відправляється разом з приятелем Каролем на розшуки ним же самим придуманого скарбу.
Але по дорозі, побоюючись розправи за вигадку, Марді прикидається хворим і залишається в лісі, а приятель продовжує шлях далі. Через деякий час Марді вирішує зробити собі пліт і на ньому спуститися до найближчого селища. Він починає рубати дерева, і “ця робота сподобалася йому: повільне падіння дерев, самий звук сокири – дзвінке, соковите клацання – і виразні лінії прилаштовуються один до одного на веселій воді свіжих стовбурів, – вся новизна заняття полонила Марді…
Призначивши собі сто штук, Марді, однак, захопився і навалив двісті, але, коли вони витягнулися плотом на піску, не стерпів і додав ще п’ятдесят “. Причому йому особливо сподобалося, що це була праця вільний, не підневільна: “Ніхто йому не заважав, не ліз із порадами, не підганяв, не зупиняв”. Так людина, не звикла працювати, вперше відчув красу цієї роботи, творення чогось своїми руками. Марді приплив в селище, продав пліт і став збиратися знову па свої “лісозаготівлі”. Він тільки хотів розшукати Кароля, щоб разом з ним відправитися в ліс. І вони зустрілися.
Але тепер зустрілися не два колишніх приятеля, а двоє людей з протилежним ставленням до життя: один, вже пізнав радість праці, а інший, що залишився злодієм. Марді кличе приятеля з собою, а Кароль вимагає визнання: де скарб?! “Марді наполегливо твердив:” Скарбу не було. Ось скарб: мозолі мої! “.
Кароль вбив Марді, але той перед смертю прохрипів: “Не вчасно вбиваєш ти мене, Кароль. Я хотів… робити плоти… хотів… і тебе взяти.
Ми по праву пишаємося, що тема перевиховання людини в процесі праці стала однією з провідних тем літератури: “Правопорушники” Сейфулліної, “Аристократи” Погодіна, “Педагогічна поема” Макаренка – твори, що відображають складну боротьбу Радянської влади за виховання нової людини, увійшли до золотого фонд літератури. І одне з перших творів на цю тему – розповідь Гріна “Злодій в лісі”, що відображає ті ідеї, якими жила сучасна йому дійсність, займає в ряду подібних творів своє помітне місце.