…Що є краса?
И чому неї обожнюють люди?
Посудина вона, у якому порожнеча,
Або вогонь, що мерехтить у посудині?
Н. А. Заболоцкий.
Про силу краси складають легенди й Казки, співають пісні й зберігають переказу. Усі знають міф про Афродіту, богиню любові й краси. Ніхто не може уникнути її влади – навіть боги…
Історія зберігає справжні випадки про прояв сили краси. Так в Афінах дуже гарний молодий раб відігравав роль бога Диониса. Глядачі прийшли в захват, довго плескали йому, а власник навіть відпустив його на волю. Його
Великий подив людей перед чарами краси, прагнення знайти й розгадати її таємницю
Нам звісткою ліс про неї шумить втішної,
Про неї потік гримить струею хладной,
И говорять, качаяся, квіти…
(А. К. Толстой).
Перший вигук людини, що пролунав у космосі: ” Краса-Те, яка”! Але не обов’язково залишати землю, щоб побачити красу. Мир краси – навколо й усередині нас. Немає такого народу, якому неведомо було б почуття прекрасного. Людина завжди прагне до краси.
Він має здатність знаходити й цінувати красу, творити за її законами.
Чому в есе про педагогічну філософію я веду
Ми живемо в століття наукового знання, коли кожна сфера дійсності стає об’єктом наукового дослідження. Естетика вивчає красу, осягає її зміст, джерела, призначення, але навчити розуміння краси вона не в змозі. Адже краса – сфера почуттів, переживань і ніяка наука не може дати людині рецепти правильних емоцій.
Ці почуття виховуються шляхом безпосереднього прилучення до прекрасного через уміння зауважувати, переживати й створювати красу.
Чим може захоплюватися людина в навколишньому світі? Гарними формами, яскравим многоцветьем, розмаїтістю. Йому завжди хотілося запам’ятати прекрасне, все те, що дивувало й радувало його, зупиняло погляд.
Адже якщо не зачудуєшся – не навчишся. Тому я завжди намагаюся дивувати своїх учнів новими знаннями, новими навичками, новими цінностями.
Формула “Прекрасне є життя”, висловлена Н. Г. Чернишевським, дотепер є найбільш точним вираженням сутності краси. Життя щораз дає такі незвичні сполучення й пропорції краси, які часом суперечать нашим повсякденним поданням. Так колись російський мандрівник В. П. Боткін уразився своєрідності іспанської природи: на відміну від рівномірно розлитої краси Італії вона вміщає в себе сусідство смутності й дикості – сплесків тропічної розкоші, сили. Або вугілля й алмаз: мають той самий склад. Вугілля – корисний мінерал, але його достоїнство сховане непроникної для світла поверхнею.
А алмаз – грає світлом. Чи треба дивуватися, що саме алмаз став символом прекрасного. Майстри ж бачать красу навіть у повсякденному, ні в чому не примітному
У технології, як і в житті, боротьба протилежностей зустрічається завжди як один з найважливіших законів буття. Це прекрасне й потворне, трагічне й комічне, добро й зло, що дозволяє на прикладі одного краще зрозуміти інше. Як зрозуміти прекрасне?
Якщо гранично вузько, тільки як зовнішню красу, то таке розуміння формально, недостатньо, краса при цьому може легко перетворитися у свою протилежність. Тому важливо дивитися вглиб, бачити внутрішню красу. Це більше глибоке розуміння краси й цьому я теж повинен навчити, тому що майстер, що вкладає душу у свій утвір здатний створити те, що буде захоплювати навколишніх
Чим більше ми знайомимося із проявами прекрасного в природі й суспільстві, тим більше довіри виникає до самих сміливих формул, начебто відомого висловлення Ф. М. Достоєвського – “Краса врятує мир”. У суспільстві діють багато сил, і краса, мистецтво – лише одна з них. Краса здатна “рятувати мир”, але тоді, коли суспільно руйнівні дії інших сил не знищують на корені все те, що творить технологія й мистецтво. Мистецтво виконує свою роль там, де суспільний, науковий і технічний прогрес направляється убік твердження гармонії людини й людства, тобто підкоряється цілям краси
Для цього треба дуже любити людей, уміти знаходити в кожному гарне. Тому що, якщо ти любиш тільки самого себе, красу бережеш тільки для себе, нічого гарного із цього не вийде. Передай своє вміння бачити, любити й цінувати красу у всім, навіть вбезобразном.
Хто це зможе зробити? Мати? Художник? Композитор?
Письменник?
Може бути
Але всю повноту краси життя можу передати моїм учням, у яких я бачу своїх дітей, своїх друзів, моє й твоє Майбутнє, тільки Я – Учитель! І я це роблю, буду робити завжди: щогодини, кожна мить, тому що я – Учитель, що дає дітям світло істини, щастя буття, любов до людини – все те, що називається красою!