Мета: розширити знання учнів про міф, міфологію; ознайомити з давньоєгипетським міфом “Бог сонця Ра”; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв’язне мовлення учнів, творчу уяву; виховувати повагу до культури інших народів.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА Артикуляційна гімнастика (тренувальні вправи для м’язів м’якого піднебіння і глотки)
- Позіхати із закритим і з відкритим ротом. Позіхати, широко відкриваючи рот, шумно втягуючи повітря. Покашлювати довільно. Добре прокашлятися,
- Покашлювати потрібно, висолопивши язика. Копіювати полоскання горла з перекинутою головою. Полоскання виконувати з густою рідиною (сік з м’якоттю, кисіль, кефір). Випивати воду невеликими порціями (до 30 ковтків).
- Пити можна крапельки води або соку. Із затиснутим носом надути щоки.
Робота над скоромовкою
В рукомийнику помию
Руки я брудні.
Хай подасть мерщій сестричка
Рушничок мені.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Розповіді учнів про вислови і слова (див. додатковий матеріал до уроку на с. 16)
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми продовжимо вивчати тему “Міфи”.
– Що таке міф? (Міф у перекладі з грецької (mythos) означає слово, оповідання, переказ.
Міфи – це перекази, що розповідають про виникнення явищ природи, предметів матеріальної культури, релігійних обрядів, про створення світу та походження богів.
Персонажі міфів – боги, напівбоги та видатні смертні – герої.
Міфологія (від грецьк. слів mythos – розповідь та logos – слово, думка) має два значення: 1) сукупність, система міфів якогось народу; 2) наука, що вивчає міфи.)
СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Ознайомлення з єгипетськими міфами
Вступна бесіда
– Що ви чули про Єгипет? Як ви розумієте слово стародавній?
– Єгипет має настільки давню історію, що безліч міфів і легенд оточують його. Адже не дарма цей край називають колискою життя!
У перекладі Єгипет означає “чорна земля”, чорнозем, на якому й оселилися засновники країни. Головною річкою країни є Ніл. Саме у Єгипті вивели культурні сорти зернових. Із пшениці випікали різні ласощі із додаванням приправ та меду.
Опрацювання статті “Єгипетські міфи”
1) Гра “Рибки”.
Самостійне мовчазне читання учнями статті про єгипетські міфи (с. 5)
– Що обожнювали стародавні єгиптяни?
– Як вони зображували богів?
2) Гра “Продовж”.
Бог Апісом – … (бик).
Богиня Ісіда – … (корова).
Бог Атумом – … (змія).
Бог Себек – … (крокодил).
Богиня Бастет – … (кішка).
– Хто був найголовнішим богом у всі часи? (Бог сонця)
– Назвіть ім’я бога сонця. (Ра)
Фізкультхвилинка Опрацювання єгипетського міфу “Бог сонця Ра”
1) Виразне читання вчителем міфу “Бог сонця Ра”.
– Чи сподобався вам міф?
– Які картини ви уявляли, слухаючи його?
2) Словникова робота.
– Знайдіть у правій колонці тлумачення до слів лівої колонки.
Лотос – цілковите безладдя.
Немовля – маленька дитина.
Пагорб – водяна трав’яниста рослина, схожа на латаття; має великі, дуже гарні квітки.
3) Читання міфу учнями “ланцюжком”.
4) Аналіз змісту міфу з елементами вибіркового читання.
– Що нагадував Усесвіт, коли не було ні землі, ні неба?
– Що з’явилося серед вод океану?
– Що розкрилося на пагорбі?
– Хто був схований між пелюстками квітки лотоса?
– Ким судилося стати цьому дитяті?
– Прочитайте, що трапилося із Усесвітом після появи дитини.
ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового дізналися на уроці?
– Що таке міф?
– За яких обставин зникла пітьма і все ожило?
– Як з’явився на світ бог сонця Ра?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переказувати міф близько до тексту (с. 4-5).