Мета. Закріплювати знання дітей про пейзаж, про холодні кольори в пейзажі. Вдосконалювати навички роботи гуашевими фарбами.
Вчити створювати образи Зими, Морозу, Весни у вигляді характерних живих істот; вчити зображати свій настрій і задум на папері, правильно вибирати формат, колорит малюнку. Знайомити з художніми творами про зиму. Розвивати естетичний смак відчуття міри, любов до рідного народу і його звичаїв.
Завдання, що закладені в основний зміст уроку.
Поглиблювати поняття про особливості зимового пейзажу. Ознайомити з художніми
Створення образів Зими і Весни, введення їх в пейзаж. Виконання власної інтерпретації композиції на тему. “Зимова казка. Стрітення”.
Обладнання для вчителя. Репродукції картини художника І. Шишкіна “На півночі дикій”, зимові пейзажі, фотографії з зображенням зими, музика П. Чайковського “Вальс. Фантазія”.
Гуашеві фарби, роботи дітей, динамічні таблиці з зображенням зимового пейзажу, зображення Зими, Весни, Морозу.
Обладнання для учнів. Фарби, пензлики, альбоми, допоміжні
Хід уроку
1. Актуалізація опорних знань.
Сьогодні у нас незвичайний урок: У казку сьогодні ми зробимо крок. Із казкою ми вже стрічались не раз, І знову вона завітає у клас. В казках є завжди перешкоди, та знаю, Для творчих дітей їх ніколи немає.
– Ми всі сьогодні станемо творцями справжньої Зимової казки. Давайте пофантазуємо.
– Подивіться на дошку і скажіть, про яку пору року, на вашу думку, ми придумаємо казку?
(Про зиму)
– Подобається вам зима? Чим?
[Відповіді дітей).
– Художники дуже любили зиму, вони змальовували її в своїх роботах. Подивіться на ці картини.
– Як ви думаєте, яка зима сподобалась найбільше художнику І. Шишкіну? Подивіться на його картину “На півночі дикій”.
(Тиха спокійна погода, коли навколо лежить сніг, немає вітру і лише мороз потріскує під ногами. Сосна вся вкрита пухнастим снігом і стоїть мов казкова красуня…)
– Які кольори використав художник? (Синій, голубий, блакитний, фіолетовий)
– Які кольори переважають? Чому? (Відповіді дітей).
– Подивіться на цю картину (таблиця зима).
– А які кольори використав цей художник для зображення зимового
Пейзажу?
(Відповіді дітей).
– Що спільного і відмінного в картинах?
(Відповіді дітей).
2. Повідомлення теми і завдань уроку.
Ми будемо малювати зимову казку. Свято Стрітення. Для створення композиції будемо використовувати зимові холодні кольори.
– З чого почнемо?
(З зображення природи).
– Як називається такий малюнок? (Пейзаж)
– З чого ми починаємо малювати пейзаж? (З лінії горизонту)
– Подивіться на ці пейзажі й скажіть, чим вони схожі? Чим відрізняються? (Демонстрація малюнків].
– Самостійно намалюйте підмальовок, або основу до нашого малюнку. (Діти виконують зимовий пейзаж гуашевими фарбами).
3. Мотивація навчальної діяльності.
– Про зиму любили писати не лише художники, її змальовували в своїх
Творах поети. Про неї є безліч віршів.
А яка зима буває? Скаже тей, хто добре знає. Чи вона буває ніжна? Чи холодна й білосніжна?
1 – й учень. Зима холодна, вітер віє І від снігу все біліє, В небі темна хмара висне, Іноді мороз аж тисне. Чудеса на склі малює, На річках мости будує – Не прості, а льодяні, Дуже гарні, мов скляні! 2-й учень.
Під ногами сніг рипить, Звір від холоду тремтить.
Є хурделиця, природна, Є метелиця холодна. Хуга є і є завія, Сонце світить і не гріє. І його частіш немає – Хмара сонце закриває! 3-й учень.
Часом сніг летить лапатий, Бігти хочеться із хати, Щоб зловити біле диво, Бо повсюди так красиво! 4-й учень. То й зима буває різна: Біла, радісна і грізна, І весела і сумна, Як розплачеться вона.
– То яка буває Зима? (Відповіді дітей).
– Чи можна сказати, що Зима жива істота? (Відповіді дітей].
– Якою ви її уявляєте?
(Стара баба, яку супроводжує такий же старий дід Мороз. Зима зігнулася, трясеться і ледве йде. Кожух на ній обшарпаний в’гграми, полатаний, чоботи потерті, в хустці що на голові, миші дірки погризли, із тих дір сиве волосся стирчить. В одній руці вона несе пощерблений горщик з льодом, а в другій порожню торбу, бо весь сніг, що в ній був, вже висипала]
– Коли Зима плаче? (Відповіді дітей].
– Як називається той день, коли Зима повертає до Весни? (Стрітення. Свято Стрітення відзначають 15 лютого) Давайте пофантазуємо про це свято.
– Кого зустрічає стара баба Зима на Стрітення? (Весну)
– А Весна яка?
(Весна – весела вродлива дівчина у вінку на голові, у вишитій сорочці, у спідниці-плахгі червоного або зеленого кольору. У руках у неї серп і квіти)
– Що ж буде коли вони зустрінуться? (Відповіді дітей)
– Про це гарно розповів у своєму вірші В. Коломієць.
Зима зустріла дівчину З фіалками в руках, Спинилася, прошамкала: – Гарнешенька яка! А дівчина вклонилася Старенькій до землі:
– Ой, відпустіть! Заждалися на мене вже малі…
– Пушкаю… І подибала,
Зігнувшись, ніби серп, А дівчина-Веснівочка До нас біжить від верб!
Вони почнуть сперечатися про те, кому вже час іти, а кому залишитись.
– Поки наша робота сохне, давайте на допоміжних аркушах пригадаємо як
Малювати людей.
(Робота на тренувальних аркушах).
– Покажіть мені свої тренувальні аркуші.
– Молодці, всі добре пригадали, як малювати. Скажіть, який малюнок вийшов у вас, як його можна назвати?
[Пейзаж].
– На початку уроку ми говорили, що
Малюватимемо казку, а зараз виходить –
Пейзаж. Що треба зробити, щоб перетворити
Наш пейзаж на казку?
(А ще можна намалювати, як Літо перемогло Зиму і почали в його слідах з’являтися перші весняні квіти – підсніжники].
– Щоб допомогти вашій уяві, я увімкну
Музику.
4. Самостійна робота учнів.
Щоб уява краще працювала, ввімкнемо
Музику.
(Діти працюють під музику. Надаю індивідуальну допомогу, наголошую, що основні кольори нашої композиції-холодні, створюємо зимову казку).
5. Підсумок, оцінювання. Виставка кращих
Малюнків.
– Яку композицію створювали?
– Які кольори використовували?
– Як називаються ці кольори?
– Як називається свято зустрічі Зими і Весни?
– З картиною якого художника познайомились?