Мета. Ознайомити учнів з картинами художника Айвазовського. Збагатити знання учнів про світ моря.
Вчити передавати за допомогою фарб життя підводного царства. Розвивати навички роботи акварельними фарбами, уяву, творчу фантазію. Виховувати допитливість, любов, бережливе ставлення до природи, естетичний смак.
Завдання, що закладені в основний зміст уроку.
Активізувати знання дітей про життя моря. Ознайомити з художніми і музичними творами, що відтворюють красу моря. Сприймання картин художника ІЛйвазовського.
Зображати морських
Обладнання для вчителя. Картина художника ІЛйвазовського “Серед хвиль”, музична композиція “Море”, вода, фарби, пензлик, клей, ілюстративний матеріал, панно із замком, морська зірка, мушлі.
Обладнання для учнів. Фарби, олівець, тонований папір 2-х кольорів – жовтий і блакитний, пензлики, аркуш для підготовчих вправ і палітри.
Хід уроку
1. Актуалізація опорних знань.
– Звучить композиція “Море”. На фоні звучання музичного твору вчитель
Читає
Тиша в морі, Ледве-ледве Колихає Море хвилі – Не колишуться од вітру На човнах вітрила білі. З тихим плескотом на берег Лине хвилечка перлиста…
– Ці слова написала велика українська поетеса Леся Українка.
Композитор поклав їх на музику. Митці дуже любили море і захоплювались
Його красою. А ще красу моря оспівував в своїх картинах художник І. Айвазовський. Він народився в місті Феодосія на березі Чорного моря, все своє життя був зв’язаний з морем.
Йому він присвятив багато картин.
Художник зображав море в постійному русі. Твори приваблюють красою і величчю морських просторів. Так, наприклад, картина “Серед хвиль”, у якій лише дві діючі особи.
Це море і небо. Подивіться, як вирує море на цій картині.
– Які кольори використав художник? Чому? (Відповіді дітей].
– Яке море на цій картині? (Відповіді дітей).
– Звідки ви дізнались? (Відповіді дітей).
– Ви помітили, що море буває різне, то спокійне, то бурхливе. Кажуть, що бурхливе море буває тому, що гнівається морський цар.
– Хто знає, як його звати? (Нептун).
2. Стимулювання навчальної діяльності.
– Цар Нептун живе на дні морському. Він про себе розповідає так: “Я собі
Побудував водяні хороми, ще ніхто не прожинав у такому домі…”
Він прислав нам фотографії жителів підводного царства. Подивіться і відгадайте, хто на них зображений.
(Демонструю малюнки із зображенням Нептуна, Русалки, морських жителів).
3. Повідомлення теми і завдань уроку.
– У своєму листі Цар просив намалювати йому картину про його життя підводне. А оскільки картина дуже велика, то малюватимемо ми її всі разом. (На дошці ватман з зображенням “водяник хоромів”).
– Подивіться, цар нам полегшив завдання. Він прислав аркуш паперу з
Зображенням свого житла. Отже, нам залишається тільки закінчити малюнок,
А назвемо ми його “В гостях у Водяного”.
4. Подача навчального матеріалу.
– Розділимо нашу роботу для того, щоб за урок створити композицію. Наша робота буде колективною і композиція теж.
– Хто хоче малювати дочок царя – Русалок? (4 учні].
– Нептуна? (2 учні).
– Жителів дна морського (мушлі, зірки, краби]? (8 учнів].
– Медуз? (2 учні].
– Морських коників? (2 учні].
– Восьминогів? [2 учні].
– Черепах? (2 учні]
– Всі інші малюватимуть риб. [Звертаю увагу дітей на те, як малювати морських жителів. Розглядаємо малюнки, спрямовуємо увагу на деталі].
– Перш ніж приступити до роботи, потренуємося. Виконаємо тренувальні вправи. (Тренувальні вправи виконуємо з коментуванням].
Тренувальні вправи.
– А зараз трошки відпочиньте і уявіть свій малюнок.
(Діти закривають очі й слухають музику].
Вчитель роздає тонований папір блакитного і жовтого кольору.
5. Самостійна робота дітей.
-Пам’ятайте, кожен малює щось одне, дотримується правил композиції і пропорцій. (Готові роботи клеєм приклеюємо до панно. 2-3 учні з пензликами і фарбами домальовують камінці й водорості).
6. Підсумки і оцінювання.
– Аналіз малюнку-композиціі.
– Які морські жителі вийшли найкраще? Чому?
– Які форми використали для створення образу?
– Які кольори?
– Вам сподобалась наша картина?
Вона, напевно, сподобається і морському царю, тому відправимо йому нашу роботу. Тоді він матиме картину з зображенням свого життя.