Ліричний герой у поезії А. А. Блоку

Ім’я Олександра Олександровича Блоку тісно зв’язано у свідомості читачів із символізмом. Це літературне течение, придя в Росію із Західної Європи на рубежі XIX і XX століть, збагатившись досягненнями російської віршованої традиції, дало літературі безліч чудових добутків, серед доторих поезія Блоку. Образи, створені їм, займають особливе місце. Своєрідність позиції поета багато в чому вужі виявилося в перші роки його творчества.

Характерно щодо цього стихоутвір “Фабрика”.

З одного боку, звертання поета-символіста до реальности,

до соціальної тематики вже говорить само за себе. З іншого боку, символіка вірша також досить показникна. Вірш малює три образи: з людей, щобралися у воріт, когось недвижного, чорного, що вважає що прийшли, і, нарешті, ліричного героя, що говорить: “Я бачу все з моєї вершини…

” Нахождение на вершині – це як би початкова крапка творчості самого поета, з якої він ішов разом зі своїм ліричним героїм креализму. Ранні вірші Блоку пов’язані з образом Прекрасної Дами. Його раскритию й збагненню поет присвятив целий цикл віршів.

Перед читачем відкривается особливий мир закоханого человека, закоханого

поета (адже не секрет, що цей цикл був присвячений Любови Дмитрівні Менделєєвої, дружині поета).

Поет схиляється перед идеалом краси й жіночності й ощущает себе лицарем, що віддає життя служению своїй Дамі. У вірші “Входжу я в темні храми…”, приводом для створення якого стала зустріч Блоку СЛ.

Д. Менделєєвій в Исаакиевском соборі, перед ліричним героєм з’являється образ, що зрівняємо з пушкінською Мадонною. Це “чистейший принадності найчистіший зразок”. Чирический герой цього періоду творчества Блоку – романтик, для якого любовь – вища цінність.

Образ-Символ одержав інше освещение у вірші, що став цимволом самого поета, – “Незнайомці”. Тему цього вірша можна опреділити наступною фразою: ідеал приходить у зіткнення з відштовхующей реальністю. Цю подвійність поет відбив і в композиції произведения: воно ділиться на дві частини.

Перша частина пронизана настроєм очікування “друга єдиного” – мрії, идеальной Незнайомки.

Але місце зустрічі з нею – трактир. Уміло нагнітаючи описанием пейзажу, використанням звукового ряду відчуття вульгарності происходящего, автор мотивує стан ліричного героя. Поява Незнагрудки в другій частині на час преображает дійсність для героя, що в художньому плані виражається в зміні всіх оцінних епітетів, образів природи на протилежні.

Вони як би освітлені з іншої сторони. Підсумок же – повернення в реальний мир, неможливість сховатися в забутті. Єдине можливе – продовжувати його: “Ти, право, п’яне чудовисько, я знаю – істина в провині”. У цьому вірші проявляється тонкий психологізм у розкритті образа ліричного героя, зміна його станів дуже важлива для Блоку.

Розробка подобних образів у малій віршованій формі все-таки не давала можливості повно розкрити їхній внутрішній мир, еволюцию в часі.

Це вдалося зробити в поемі “Солов’їний сад”. Основа цюжета цієї поеми – неминучість візврата ліричного героя з миру сладких мрій і любові в реальність. Герой знаходить нове, загальнолюдське значение.

Так, багато образів поеми мають біблійне звучання. На ослу їхав Іїсус, щоб указати праведний шлях, истину.

Господарка саду – це Ева. Сад і остальной мир розділені тільки огорожею, але, увійшовши в нього, ліричний герой тіряет своє місце в тім житті, куди він потім неминуче повинен повернутися. У поемі вирішуються філософські проблеми: вибору життєвого шляху, любові.

Герой збагачений новим знанням, але він і спустошений безтурботним щастям. Спустошений життям, з нелегкою долею людин – герой вірша “Про доблестях, про подвиги, про славу”.

Це вірш автобиографично. Адже незадовго до його створення Блоку покинула дружина. Тому стає ясний нерозривний зв’язок ліричного героя із самим поетом.

У кожному його стихотворенії цей образ несе не тільки кінкретную ліричне навантаження, але й становится провісником общечеловеческих ідей, вічних цінностей. Але Блок не йде й від конкретних, реальних збитий.

У синтезі реального й ідеального, у відбитті внутрішнього миру поета у всій його глибині й складається сутність ліричного героя. Він повністю отразил еволюцію поета, при цьому сам многократно змінюючись


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Ліричний герой у поезії А. А. Блоку