Події духовного життя цікавлять поета в момент їх звершення, а не постфактум. Його хвилює сам механізм внутрішнього руху. Ліричний герой всього Лєрмонтовського творчості гранично близький автору, в його портреті укладені всі сутнісні буттєві конфлікти, все, що в житті автора не випадково, але є фактом долі. Всьому внутрішнього строю Лєрмонтова глибоко відповідає бунтарський, байронівський романтизм – з тим культом таємницею обраності особистості, високої долі, боротьби з роком, тяги до світу і відторгнення від людей.
Але російська
Таким
Цей потяг до ідеалу, до вищої досконалості при усвідомленні недосконалості світу і людини є дивовижна, чисто Лєрмонтовська трактування основного романтичного конфлікту між недосконалістю світу взагалі і ідеальними прагненнями особистості. У цей зовнішній конфлікт романтизму Лєрмонтов приніс найглибший внутрішній конфлікт особистості, постійне протиборство різноспрямованих сил – сил добра і зла – в душі людини.
Дослідження духовного світу нескінченно і цю нескінченність відкрив російській літературі Михайло Юрійович Лєрмонтов. Досліджуючи витоки добра і зла, Лєрмонтов приходить до розуміння найважливішого життєвого закону: і добро, і зло знаходяться не поза людиною, але в його душі, в його душі. Вся увага Лєрмонтова сконцентровано на духовному шляху героя.