Лауреати Нобелівської премії – Г. Грасс і Г. Гессе. Загальна характеристика їхньої творчості Гюнтер Грасс (нар. 1927 р.)
Німецька література XX ст. подарувала мистецтву письменників світового масштабу: И. Бехера, А. Зегерс, Е. М. Ремарка, Б. Брехта. Серед когорти митців слова чільне місце посіли і лауреати Нобелівської премії з літератури: Т. Мани (1929), Г. Белль (1972), Г. Грасс (1999).
Наймолодшим Нобелівським лауреатом назвали Гюнтера Грасса – талановитого письменника, художника, скульптора, графіка, музиканта. Проте для більшості пересічних
Окремі критики визначали романи Гюнтера Грасса як порнографічні, що теж, безумовно, стало перешкодою для їхньої публікації за кордоном.
Гюнтер Грасс народився 16 жовтня 1927 року
Власне народження на довгі роки визначило провідне коло тематики творчості письменника.
У 1944 році Гюнтера Грасса призвали до лав армії. У 1945 його було поранено, а згодом він потрапив до полону американців. У 1946 році Грасс звільнився і працював спочатку на калійній копальні, а з 1947 року виконував обов’язки помічника майстра з виготовлення могильних плит.
Саме там він і виявив неабиякі здібності художника. З 1948 по 1949 роки майбутній лауреат Нобелівської премії навчався у Дюссельдорфській академії мистецтв, а з 1953 року – в інституті образотворчого мистецтва західного Берліна.
Гюнтер Грасс – талановитий і самобутній художник, майстер акварелі, графік і скульптор. Його роботи були представлені на виставках у Нью-Йорку, Лондоні, Копенгагені, Амстердамі, Токіо і, звичайно ж, у ряді німецьких міст.
Свої літературні твори він ілюстрував сам. У творчості письменника гармонійно поєдналося словесне і образотворче начала.
У 50-х роках Г. Грасс звернувся до літератури, увійшов до “Групи 47”, яку очолював Ганс Вернер Ріхтер. Він написав на честь засновника і найкращого друга повість “Зустріч у Тельчті” (1979), есе “Симон Дах на день народження” (до 75-річчя з дня народження Ріхтера). Члени “Групи 47” не хотіли допустити в Німеччині повторення минулого, прагнули створити нову літературу.
Тема провини німців, нацизму, тих, хто його підтримував, був співучасником і співчував, стала однією з провідних у творчості Г. Грасса. За жанром це були “романи виховання”, “романи – притчі”.
Прозі романіста передували поезія (в 1955 році він виступив на засіданні “Групи 47” з читанням власних віршів) та драматургія (протягом 1956 – 1957 років виступав на такому самому засіданні з читанням своїх абсурдистських п’єс “Повінь” та “Дядько, дядько”).
Гюнтер Грасс увійшов у літературу Німеччини в 1959 році стрімко і зі скандалом, коли побачив світ його роман “Бляшаний барабан”.
Назва трилогії була не випадковою, тому що місто Данциг стало головним елементом, який пов’язав усі три романи. Саме воно з дитячих років і на все життя залишило яскраві враження в пам’яті письменника. Романи, які увійшли до знаменитої трилогії, можна вважати гостро сатиричними, адже в них чітко окреслилася тема, яка надалі стала головною в творчості прозаїка, – формування і становлення особистості.
Гюнтер Грасс напружено шукав у своїх творах нових шляхів виховання майбутньої генерації, що, відповідно, потребувало від суспільства країни усунути представників старшого покоління з їхньою програмою.
Він зробив спробу змінити чи навіть зруйнувати звичні уявлення про німецьке суспільство в післявоєнний період, а також про німецьку культуру загалом. Усе це автор розглянув під несподіваним кутом зору, а розповідь доручив досить нестандартному герою – Карлу Оскару Мацерату, який перебував у божевільні зі своїм нерозлучним “супутником життя” – бляшаним барабаном.
У романі постали два світи – світ дорослих і світ дитини, яка бачила усю фальш і недоліки іншого світу. На знак протесту проти цього Оскар перестав рости і назавжди залишився трирічною дитиною фізично, але аж ніяк не духовно. Усе своє подальше життя він боровся зі світом брехні, розпусти, зради, жорстокості і війни. Герой іноді не розумів дорослих, іноді був сповнений ненависті до їхнього способу життя та мислення: “пан Мейн, який щойно покінчив з люлькою, заснув.
У його житті існувало лише три справжніх стани: пляшка з настоянкою ялівцю, люлька і сон”.
Метод боротьби Оскара такий же нестандартний, як і він сам, – це несамовитий барабанний дріб як своєрідне вираження протесту проти світу дорослих. Для героя вагомими були духовні, а не матеріальні цінності: “Наближається мій п’ятнадцятий день народження, і, як завжди у вересні, я волів би бляшаний барабан, відрікаючись від усіх скарбів світу, почуття мої непохитно спрямовані до барабану із біло-червоного лакового бляха”. Барабан символізував поетичне мистецтво. Історія Німеччини сприймалася не як повчальна трагедія, а як абсурдний фарс, який треба було перекласти на темп маршу, для чого й знадобився бляшаний барабан.
Отже, Гюнтер Грасс своїм романом зробив спробу зруйнувати звичні уявлення в літературі, подивитися на все з іншого, нетрадиційного боку. У його творах усе було багатозначним. Письменник виступив не лише філософом та майстром оригінальної німецької прози, а ще й пророком.
За десять років до об’єднання двох німецьких держав він переконався в необхідності об’єднання німецької культури, у її винятковій ролі в умовах загального відчуження та ворожості, роз’єднаної країни, а також наголошував на засобах самореалізації.
Г. Грасса:
– відхід від реальності;
– альтернатива мислення, яке розвінчувало традиційні літературні норми і письменницькі установки;
– наявність форм комічного (гротеск, сатира);
– нестримність фантазії, виразність мови, глибина висновків;
– спонукання читача до аналізу та роздумів;
– відтворення ходу історії;
– двоплановість сюжету: поєднання умовного й реального, символічного й реально-конкретного;
– створення притчового характеру творів.