ГОФМАН ЕРНЕСТ ТЕОДОР АМАДЕЙ
(1776-1822)
Німецький митець-романтик, перу якого належить такий шедевр, як символіко-романтична казка-новела “Крихітка Цахес на прізвисько Ціннобер” (1819). Основний конфлікт твору – протистояння митця та філістера. Гофман переплітає реальну дійсність і фантазію, земне і піднесено-небесне, прекрасне і потворне.
Казка-новела побудована за всіма канонами романтичної історії: тут є чарівник і фея, мрійливий поет, прекрасна кохана поета, є тупі й обмежені придворні. Іронія, сатира, гротеск – засоби, за
Краса і потворність у творі Гофмана “Малюк Цахес на прізвисько Ціннобер”
У казці-новелі “Малюк Цахес” дійсність постає в образі країни доби Просвітництва. Гофман викриває з допомогою всевладної іронії химерну велич великих князів, гофмаршалів, використовуючи засоби фантастичного гротеску. Це лялькова держава, де все схоже на безглуздий
Це всевладний міністр, кавалер ордена зеленого тигра з двадцятьма гудзиками. Гофман подає його в карикатурно-комічному, приниженому плані.
Філістерство в нації символізує комічна постать професора Моша Терапіна, “апостола механізації життя”, що вивчає “птахів і тварин у смаженому вигляді”.
Механічному світу ляльок протистоїть романтичний мрійник Бальтазар, який шукає порятунок від порожнечі філістерського існування в поезії, В радісній симфонії природи. Це ідеальний світ, де живуть гармонія, свобода. Тільки Бальтазар може звільнити світ від ницості, бо він “обдарований внутрішньою музикою”.
Саме він розповідає світові про кохання солов’я та червоної троянди, бо здатен бачити таємниці й красу природи.
Тут перемагає добро, як у справжній казці. Цахес гине, опинившись у нічному горщику. У чому ж загадка його долі?
Фея жорстоко помилилася, вважаючи, що “зовнішній прекрасний дар” проросте в його душі. “Але внутрішній голос не прокинувся. Твій млявий, життєво неспроможний дух не зміг піднестися, ти не відділявся від ницості”,
З цієї казки ми можемо зробити такий висновок: життєтворчий дух – це дух митця, а філістерство – потворне, це пародія на справжнє життя.