УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 6 КЛАС
ПЕРЕДМОВА
Метою створення цього посібника було надати допомогу вчителю у підготовці до уроків зарубіжної літератури за програмою 12-річної школи.
У посібнику представлені всі уроки зарубіжної літератури відповідно до вимог нової програми.
Плани-конспекти уроків мають розгорнутий, докладний характер, містять усі необхідні для проведення уроку відомості й методичні коментарі.
Особливістю розробок уроків є поєднання традиційних та інтерактивних методів викладання літератури. Майже
Доречним є використання на уроці таких інтерактивних прийомів, як робота в парах, групах, “Броунівський рух”, “Мікрофон”, “Продовжте речення”.
Уроки виразного читання містять опис складання партитури поезії, що допомагає учням осмислено та виразно читати вірші. Уроки для перевірки вивчених напам’ять поезій виділені окремо.
Уроки з розвитку усного та письмового зв’язного мовлення мають мету навчити шестикласників
Твори, рекомендовані програмою для дванадцятирічної школи для додаткового читання та використані у даних розробках уроків, не тільки розширюють коло читання учнів, а й сприяють вихованню високих моральних якостей у дітей.
Тематичні оцінювання із зарубіжної літератури в шостому класі можна проводити як у формі усної гри, так і у вигляді письмової роботи з творчим завданням. Зразки планів цих та інших уроків наводяться у посібнику.
Особливістю запропонованих розробок уроків є широке використання міжпредметних зв’язків. На думку автора, цікаві відомості з історії, біології, географії доречно використані на уроці, не тільки сприятимуть розвиткові ерудованості учнів, а й збільшать кількість прихильників уроків літератури.
Елементи компаративного аналізу, на думку автора, є необхідним етапом окремих уроків літератури. Тільки зіставляючи, порівнюючи різних героїв, сюжети, теми та ідеї творів, можна сформувати у дитини не окремі знання з певної теми, а цілісну картину світу, що складається, немов мозаїка, з різних частинок, взаємозв’язки між якими учень усвідомлює не одразу, а поступово.
З урахуванням вікових особливостей шестикласників у розробках уроків часто пропонуються ігрові завдання (кросворди, головоломки, криптограми, анаграми), які зацікавлять учнів, залучать їх до скарбниці світової літератури.
Календарне планування із зарубіжної літератури для 6-го класу
№ | Дата | Тема уроку |
Вступ | ||
1 | Пізнавальне значення світової література, зображення в ній життя, побуту, звичаїв, світогляду різних народів світу | |
2 | Урок розвитку мовлення. Виступ на тему: “Моя улюблена книга” | |
Міф і література | ||
3 | Поняття про міф. Давньоєгипетський міф про створення світу | |
4 | Давньокитайський міф про створення світу | |
5 | Давньоіндійський міф про створення світу | |
6 | Давньогрецький міф про створення світу | |
7 | Слов’янські міфи про створення світу | |
8 | Міф про Прометея. Велич подвигу Прометея, його самопожертва заради людей | |
9 | Причини популярності образу Прометея | |
10 | Міфи про Геракла. Дванадцять подвигів Геракла | |
11 | Сьомий подвиг Геракла: Авгієві стайні | |
12 | Урок розвитку мовлення. Написання твору на тему: “Геракл – улюблений герой давніх греків” | |
13 | Урок позакласного читання. Улюблені міфи Давньої Греції | |
14 | Тематична атестація № 1 | |
Байки у світовій літературі | ||
15 | Особливості байки як літературного жанру. Легендарний Езоп – основоположник жанру байки | |
16 | Ж. де Лафонтен – відомий французький байкар. Байка “Зачумлені звірі” | |
17 | І. А. Крилов – видатний російський поет-байкар. Байки І. А. Крилова | |
18 | Урок виразного читання. Байка І. А. Крилова “Квартет” | |
19 | Урок виразного читання. Читання напам’ять байок І. А. Крилова | |
20 | Тематична атестація № 2 | |
Література і моральне вдосконалення людини | ||
21 | А. П. Чехов – видатний російський письменник. Оповідання “Товстий і тонкий” | |
22 | Оповідання А. П. Чехова “Хамелеон” | |
23 | Висміювання чиношанування, малодушності, пристосуванства в оповіданні А. П. Чехова “Хамелеон” | |
24 | Художня деталь і антитеза в оповіданнях А. П. Чехова | |
25 | Ч. Діккенс – англійський письменник-романіст. Повість “Різдвяна пісня у прозі” | |
26 | Подорож Скруджа Різдвяної ночі у часі й просторі як можливість осягнути своє життя | |
27 | Переродження Скруджа як наслідок осмислення свого життя | |
28 | Реальне й фантастичне у повісті “Різдвяна пісня у прозі” | |
29 | Урок розвитку мовлення. Написання твору на тему: “Що в житті людини найцінніше?” (за повістю Ч. Діккенса “Різдвяна пісня у прозі”) | |
30 | Урок позакласного читання. М. В. Гоголь “Ніч перед Різдвом” | |
31 | Тематична атестація № 3 | |
32 | Урок розвитку мовлення. Лист улюбленому літературному герою | |
Людина в життєвих випробуваннях | ||
33 | Роман Д. Дефо “Життя та надзвичайні пригоди Робінзона Крузо”. Історія створення роману | |
34 | Пригоди та екзотика в романі “Життя та надзвичайні пригоди Робінзона Крузо” | |
35 | Роман Д. Дефо “Життя та надзвичайні пригоди Робінзона Крузо” – гімн цивілізованій прагматичній людині та її праці | |
36 | Роман Д. Дефо як започаткування “робінзонад” | |
37 | Всесвітній мандрівник Жуль Верн | |
38 | Прославлення сили людського характеру в романі Ж. Верна “П’ятнадцятирічний капітан” | |
39 | Образ Діка Сенда – п’ятнадцятирічного капітана Урок розвитку мовлення. Характеристика героя | |
40 | Образ Геркулеса в романі Ж. Верна | |
41 | Засудження рабства в романі “П’ятнадцятирічний капітан” | |
42 | Романтика подорожей у романі “П’ятнадцятирічний капітан” | |
43 | Велич науки і знань у романі Ж. Верна “П’ятнадцятирічний капітан” | |
44 | Урок розвитку мовлення. Написання твору за романом Ж. Верна “П’ятнадцятирічний капітан” | |
45 | Тематична атестація № 4 | |
46 | Урок позакласного читання. Рабовласництво і біблійні істини у романі Г. Бічер-Стоу “Хатина дядька Тома” | |
47 | Життєвий і творчий шлях Д. Лондона. Оповідання “Жага до життя” | |
48 | Сильний людський характер в екстремальній ситуації (за оповіданням Д. Лондона “Жага до життя”) | |
49 | Ш. Петефі – видатний угорський поет. Вірш “Коли ти муж, будь мужнім” | |
50 | Уславлення людської гідності, самоповаги та мужності й засудження приниження внутрішнього рабства у віршах Ш. Петефі | |
51 | Урок виразного читання вірша Ш. Петефі “Коли ти муж, будь мужнім” | |
52 | Виразне читання напам’ять вірша Ш. Петефі “Коли ти муж, будь мужнім” | |
53 | Р. Л. Стівенсон – автор роману “Острів скарбів” | |
54 | Романтика пригод і подорожей у романі “Острів скарбів” | |
55 | Уславлення сміливості, винахідливості, порядності в романі Р. Л. Стівенсона “Острів скарбів” | |
56 | Засудження жаги до збагачення, зрадливості, підступності у романі Р. Л. Стівенсона “Острів скарбів” | |
57 | Урок позакласного читання. Таємниці золотого жука (за повістю Е. По “Золотий жук”) | |
58 | Тематична атестація № 5 | |
Людина та її світ | ||
59 | Р. Д. Бредбері – американський письменник-фантаст. Новела “Посмішка” | |
60 | Знищення природи, цивілізації та культури як наслідок бездуховного науково-технічного прогресу (за новелою Р. Бредбері “Посмішка) | |
61 | Урок розвитку мовлення. Написання твору за новелою Р. Бредбері “Посмішка” | |
62 | А. де Сент-Екзюпері – французький письменник, автор філософської алегоричної казки-притчі “Маленький принц” | |
63 | Планета Маленького принца | |
64 | Подорож Маленького принца | |
65 | Урок розвитку мовлення. Творча робота “Сьома планета” | |
66 | Алегоричні образи казки “Маленький принц” | |
67 | Головні життєві цінності в казці А. де Сент-Екзюпері “Маленький принц” | |
68 | Урок позакласного читання. К. Паустовський “Теплий хліб” | |
69 | Тематична атестація № 6 | |
70 | Заключний урок |