Реферат на тему:
Артюр Рембо – символ свiтового поетичного авангарду
“Безпрецедентною пригодою в історії мистецтва” схарактеризував творчий шлях Артюра Рембо Стефан Малларме. Вусі коротке його життя (тридцять сім років) було постійним духовним експериментом у поезії й авантюрою в особистому житті. Вже в 15 років він почав писати вірші, що засвідчили його поетичний талант.
З дитинства ненавидів своє рідне місто Шарлевіль, з якого тікав 4 рази, потім ворожо ставився до Франції, а зрештою і до Європи, яка здавалася йому надте
Відтоді поети йшли різними шляхами.
Рембо створював вірші лише протягом трьох років. Доробок поета зовсім невеликий: кілька десятків поезій і дві збірки віршів у прозі – “Осяяння” і “Сезон у пеклі”. Алі ті, що було їм зроблено, без перебільшення можна вважати революцією в поезії. Рембо був послідовним бунтівником і рішуче відмовлявся від усіх форм цивілізації, яку він оголошував утіленням буржуазності.
Пече відкидав вусі: релігію, мораль, суспільні
Ці принципи наявні також у його поезії, сповненій образності, надзвичайно сміливих метафор і словосполучень. Рембо – один з перших у тогочасній французькій поезії почав писати верлібром.
Після смерті до поета прийшла всесвітня слава. Його ім’я стало символом світового поетичного авангарду. Без ясновидіння Рембо не було б великої поетичної революції Г. Аполлінера, французьких сюрреалістів, інших поетів. Його творчість привертала увагу й українських поетів. Значний інтерес до неї виявляли Юрій Клен і Василь Бобринський.
Його поезії також перекладали М. Терещенко, Г. Кочур, М. Лукаш, Дм. Павличко, В. Стус, В. Ткаченко, М. Москаленко та iн.
У блакитнi вечори стібками йтиму я;
Колотиме стерня, траву почну топтати:
Вiдчує свiжiсть пiль тодi нога моя,
Я вiтру голову дозволю овiвати.
Це один з перших вiршiв поета “Вiдчуття”, i вже в ньому виявилися такi наскрiзнi тими творчостi, як блукання свiтом, прагнення необмеженої волi.
А у вiршi “П’яний корабель” вiдчувається символiчне вiдображен ня духовної авантюри поета, який хоче жити за принципами нової свiдомостi. Цей вiрш безпосередньо пов’язаний з теорiєю i практикою ясновидiння:
За течiєю Рiк байдужним плином гнаний,
Я не залежавши бiльш од гурту морякiв:
Зробили з їх мiшень крикливi Iндiани,
Прибивши цвяхами до барвних стоякiв.
У поезiї “Голосiвки” помiтнi iнтенсивнi шукання Рембо унiверсальної мови поезiї:
А чорне, бiле Є, червоне I, зелене
В, синє ПРО, – про вас я нинi б розповiв:
А – чорний мух корсет, довкола смiтникiв
Кружляння їх прудке, дзижчання тороплене.
Поезiя Рембо – незвичайна, вона вражає динамiчнiстю та строкатiстю.
А. Рембо усвідомлював свій шлях у поезії як “вічне блукання й поривання в нетрях духу”. Вусі, що йде ззовні (узвичаєні норми моралі або універсальні “законі розуму”, “здоров’їв глузд” тощо) він сприймав як нестерпні пута, що заважають порухам його душі й тіла.
Наприкінці 1871 долі Рембо переходити на позиції символізму. Він вважає, що завдання поета полягає в тому, щоб бути провидцем, пророком, посередником між людьми та позареальним світом. Щоб статі таким посередником (медіумом), почути і передати потойбічні голоси, Рембо намагається звести до мінімуму доля розуму в процесі творчості. Він наполягає на тому, що пече винний бути Прометеем. Поезія мусить активно втручатися в життя, йти попереду його.
Будувати “матеріалістичне майбутнє” може лише тієї митець, який досяг “стану віщуна, провидця”. На його думку, висловити невисловлюване, виразити ірреальні таємниці буття можна було лише образами-символами – туманними, багатозначними і завжди незрозумілими.
Яскравими зразками символістської лірики Рембо є вірші “П’яний корабель” (1869-1871) і “Голосівки” (1871).
Вірш “П’яний корабель”, написань поетом у 15-річному віці, – перший твір, створений згідно з традиціями “об’єктивної поезії”, у якій, за Рембо, “не пече думає, а його думають”. Це один з найдинамічніших, найекспресивніших творів світової літератури. У вірші йдеться про корабель, що втратив керування й носитися в безмежному океані, шукаючи порятунок, щастя, любов, вроду. За своїм змістом вірш є універсальним.
Деякі побачили в ньому віддзеркалення бунту проти утилітаризму, інші – твір, у якому пече прогнозує своє майбутнє, дехто проводив аналогії з подіями.
Паризької Комуни і т. п. Немов людина, що втратила життєві орієнтири, зневірилася, втомилася шукати сенс буття, “п’яний корабель” без керма і без вітрил, без капітана і моряків загубився серед хвиль безмежного океану, йому загрожують рифи, скелі, він неминуче зіштовхнеться з ними і, розтрощений загине, так і не побачивши рідний беріг, який зник за обрієм давно і назавжди.
Отже, у вірші “П’яний корабель” ліричне “я” – це “я” корабля, який ставши вільним від керма та екіпажу і мандрує безмежними просторами океану, кидаючи виклик стихіям
Коли галасливого я збувся екіпажа,
По волі Рік я мчавши, куди я лиш бажав.
Саме відчуття цього сп’янілого від необмеженої свободи, незабутніх вражень і почуттів корабля (“украй терпка любов міні п’янила в морі”) передаються автором. Рембо знаходить яскраві, свіжі слова для створення несподіваних образів, фантастичних морських пейзажів, використовує своєрідну, непоетичну лексику, сміливо вживає просторіччя.
“П’яний корабель” – це символ визволення від звичайного життя та усталеного бачення світу. Водночас цей образ символізує собою бунтарську й бентежну душу поета, що прагне звільнення, рветься на пошуки нових вражень та відкриттів, хоче жити за принципами нової свідомості.
Виникають також асоціації з мандрівним життям самого Артюра Рембо – невтомного блукача світом, що бажав пізнавати ніколи й ніким не пізнане. Цікаво, що на годину написання “П’яного корабля” Рембо ще не бачив моря. Багатство та виразність образів, багатомірність символіки, правдивість і природність картин свідчать про ті, що пророчі експерименти Рембо були небезпідставні.
Я бачив, як шумлять драговини та верші,
Де в комишах гниє морський Левіафан
Як падають у штиль гігантські хвилі перші
Як далечінь врізається в бездонний океан
Я сонце споглядав у пострахах містичних
Що зблисло згустками фіалкових промінь
Буруни злі немов актори драм античних
Віконничий свій дрож котили в далечінь
Проте у фіналі вірша “п’яний корабель” постає втомленим та знесиленим від бурхливого й жорстокого життя, самотнім, відкинутим і забутимо усіма.
У бухтах спутаний весь травами морськими,
Я шквалом кинутий, де й птиці не знайти,
Звідкіль ні монітор, ні вітрильник не здійме.
Розбитий мій каркас, сп’янілий від води…
(Переклад М. Терещенко)
Він більше не може повернутися до своїх шалених мандрів і живе лише спогадами, однак ні про що не шкодує і знає, що ніколи б не міг повернутися до колишнього спокійного та узвичаєного існування.
Таким чином, у зачарованості Рембо, якого Поль Верлен назвавши “подорожнім у черевиках, підбитих вітром”, вільним життям волоцюги-мандрівника водночас містяться роздуми про виснажливу за такої волі безпритульність без керма та вітрил, що врешті-решт заводити в тупик Жага свободи, захоплення стихією моря й у тієї ж годину страх перед нею, усвідомлення своєї внутрішньої відчуженості від усього оточуючого, сталого, стабільного – усі це втілилося в маленькій “одіссеї” Артюра Рембо.
Алі чи навряд така частка виглядає жалюгідною, адже п’янка мить свободи іноді дорожча за цілу вічність у рабській покорі та в полоні загальноприйнятих звичаїв. І “корабель” Артюра Рембо має право пишатися своїм коротким тріумфом. Його незабутнім враженням повнокровного життя стійкості та гордій силі можна по-справжньому позаздрити.
Сонет “Голосівки” побудований як низка асоціацій ліричного героя. Голосні звуки дають імпульс його творчій уяві, викликаючи образи, народжені враженнями від зовнішнього світу і напруженого духовного життя. Так, звук “А” асоціюється в поета з чорним кольором смерті, тління, мухами на смітниках – символом усього віджилого, непотрібного.
Звук “Е” пов’язується з білим кольором, прадавньою чистотою льодовиків “І” символізує пурпур, струм крові, бурхливі пристрасті “У” утілює мудрість зеленої природи і водночас людську мудрість “ПРО” асоціюється з синім кольором небо, неземними таємницями і нерозгаданим божественним смислом.
Кольорово-звукові асоціації співвідносяться між собою за принципом контрасту чорний – білий (духовна смерть – вічне буття), червоний – зелений (пристрасть – мудрий спокій). Однак для поета усі взаємопов’язано, одне краще віддзеркалює інше.
“Голосівки” вражають своєю динамікою, розмаїттям образів і почуттів, змінами інтонацій, що допомагає авторові відкрити багатогранний світ людських відчуттів, вражень, асоціацій. Експерименти А. Рембо продовжили наступні покоління символістів, шукаючи таємничий зміст у царині звуків і дивовижних образів.
Найважливіша праця символістського періоду творчості Рембо – книга віршів у прозі “Осяяння” (1872-1873). Верлен назвавши “Осяяння” “феєричними пейзажами”. У творах цієї збірки Рембо не розповідає, а лише натякає, добираючи метафори на основ складних зорових асоціацій, створюючи фантастичні образи, які вражають, приголомшують.
Використана література:
1. Зарубіжна література ХІХ-ХХ століття. Хрестоматія. – К., 2001.
2. Літературна енциклопедія. – М., 1996.
3. Французька література ХІХ століття. – М., 1990.
4. 100 відомих письменників світу. – М., 2002.
5. Яременко Ф. І., Мацишин І. Р. Література Франції в іменах. – К., 1998.