Некрасов працював над поемою більше 13 років. За цей час багато чого змінилося в поемі – від первісного задуму і до сюжету. Галерея сатиричних образів численних панів не була завершена, Некрасов залишив тільки попа і поміщика Оболдуєва. На перше місце поет поставив народ, відомості про життя якого Некрасов збирав довгий час.
Поема “Кому на Русі жити добре” стала поемою про долю народу і його тяжкий стан. Написана в той час, коли відбувалася реформа по скасуванню кріпосного права, що нічого не принесла народу, поема показує шлях до
Ще однією епічною рисою є те, що в “Кому на Русі жити добре” дуже багато героїв. Тут показані поміщики, поп, селяни з їх долями і представники “холопського звання”, ціль життя яких полягає в служінні панам.
Ми не можемо сказати, хто з них є головним героєм. Відомо, що семеро мужиків відправляються на пошуки щастя, але виділити серед них головного героя не можна. Можна сказати, що ці семеро є основними персонажами.
Адже
У поемі показана загальна картина життя селян у післяреформений час: руйнування, голод, убогість. Назви сіл (Заплатово, Разутово, Зно-бишино, Неурожайка), повіту (Терпигорєв), волості (Пустопорожня), губернії (Підтягнута) красномовно свідчать про положення губерній, повітів, волостей і сіл після реформи 1861 року. У поемі широко використовуються билини, прислів’я, казки й сказання, пісні.
Уже в пролозі ми зустрічаємо казкові образи і мотиви: скатертина-самобранка, лісовик, корява Дурандиха (відьма), зайка сіренький, хитра лисиця, чорт, ворон. В останній главі поеми з’являється багато пісень: “Голодна”, “Панщинна”, “Солдатська” і інші. Твір Некрасова при житті автора не буїв цілком надрукований через цензурні заборони.
Тому дотепер ведуться суперечки про розташування частин в поемі. Всі частини, крім “Мізинок” і “Бенкет на увесь світ”, поєднуються мандрівними селянами.
Це дозволяє вільно переставляти частини. У цілому поема складається із частин і глав, кожна з яких має самостійний сюжет і могла б бути виділена в окрему повість або поему. Поема дає відповідь не тільки на поставлене в її заголовку питання, але й зображає неминучість революційної перебудови світу.
Щастя можливо лише тоді, коли народ сам буде хазяїном свого життя.