УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 5 клас
СВІТ ФАНТАЗІЇ ТА МУДРОСТІ
ІЗ НАРОДНОЇ МУДРОСТІ
ЗАГАДКИ
Пригадай із початкових класів, який твір усної народної творчості називають загадкою.
Наведи два-три приклади загадок. Як вони утворилися?
Загадки люди почали складати ще в сиву давнину. Тоді ці маленькі твори були не веселою розвагою, а серйозним випробуванням для юнаків. За допомогою загадок старші й досвідченіші чоловіки перевіряли розум хлопців.
Уважалося, що якщо підліток не може виконати завдання, то він ще не готовий до дорослого
Пізніше в розгадування загадок розважалися парубки та дівчата. Минуло чимало часу, перш ніш загадка перетворилася в дитячу розвагу. Але вона так само, як і в давнину, ігеревіряє розум, знання, кмітливість.
Загадка – це стислий поетичний, часто ритмізований вислів, що треба відгадати, у якому в завуальованій* формі зашифровано якийсь предмет чи явище.
Слово загадка утворено від слова гадати, що означало в давні часи думати,
Чим цікава загадка? Перш за все своїм прихованим змістом. Предмет, який “сховали” в ній, треба шукати під натяком, описом характерних ознак. Наприклад, є така загадка: Коло вуха завірюха, а у вусі ярмарок. Щоб її розгадати, треба хоч раз притулити вухо до бджолиного вулика й послухати тихе гудіння в ньому.
Воно може нагадувати звуки хурделиці, а постійний рух бджіл у вулику – гамір на ярмарку. Так через опис явища можна здогадатися про прихований предмет.
* Завуальований – навмисно прихований, неясний, невиразний.
Часто в загадці предмет порівнюють з істотою: Руками махнув – дерево зігнув. (Вітер.) У деяких загадках істоту, предмет або явище вказано через заперечення або протиставлення: Без рук у без ніг, а по полю гасає. (Вітер.) Не живе, а за людиною ходить. (Тінь.) Не художник, а малює. (Мороз.)
Загадки бувають розповідними реченнями: Під землею птиця кубло звела і яєць нанесла. (Картопля.) Сімсот соколят на одній подушці сплять. (Соняшник.) Часто загадку оформлено питальним реченням: Що іде, не рухаючись з місця? (Час.) Що росте догори коренем? (Бурулька.) Розрізняють кілька груп загадок: про людей і їхнє життя, про природу та її явища, про рослини, тварин тощо.
1 Назви, до якого виду належить кожна група загадок. Відгадай їх.
– Чорна корова всіх поборола. Білий віл всіх підвів.
Шумить, гуде і все горою йде.
Тисяча овець, а між ними один баранець.
– Сам маленький, а шуба дерев’яна.
Без очей, без рук, а лізе на дрюк.
Маленьке, кругленьке, зачепи – плакати будеш.
– Плавала, купалася, сухесенька осталася.
Влітку сірий, взимку білий.
Два рази родиться, один раз вмирає.
– Зранку ходить на чотирьох, вдень на двох, увечері на трьох. У хлівці два ряди баранців, і всі біленькі.
Було собі два брати й обидва Кіндрати, через доріжку живуть і один одного не бачать.
– Не їсть, не п’є, а стоїть та б’є.
Зуби є, а рота нема.
По дроту ходить, пітьму розгонить.
2. Поясни, як утворено загадки:
Не кравець, а з голками ходить.
По морі золотий човник пливе.
Ішла баба з гір та несла сто шкір.
3. Відгадай загадки:
По землі скаче, а в воді пливе.
Хто на собі свій будинок носить?
Під одним дахом чотири братики.
Мовчить, а сто дурнів навчить.
По землі бігає, під лавою спати лягає.
Без рук, без ніг, а всіх кладе на постіль.
Ходить пані в золотім жупані, куди гляне – трава в’яне.
Один усю роботу робить, другий господаря молоком поїть, третій хату стереже.
У зеленій оболонці, а всередині – як сонце.
Складеш – клин, розкладеш – гриб.
І печуть мене, і варять мене, і їдять, і хвалять, бо я добра.
Солоне, а не сіль, біжить, а не річка, блищить, а не золото, коли б угадати та менш його знати.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Що таке загадка? Навіщо люди складали загадки?
2. Як утворюються загадки?
3. Назви, з чим ти можеш порівняти такі предмети і явища, як вітер, сонце, дорога, зубна щітка, книжка. Склади з ними загадки.
4. Вивчи напам’ять кілька загадок, загадай їх своїм друзям.