Що таке Єдина Держава, на яких художніх принципах сконструював її автор? Письменник ніби використовує уламки історичних свідчень, свідомо спотворений історичний процес. Творчий принцип свідомого спотворення дійсності є одним із пріоритетних у створенні художньої дійсності твору. У Єдиній Державі залишилось всього 0,2% населення
Землі. Національне питання, одне із найболючіших у ході історії людства, зняте взагалі. Це своєрідне всенаціональне об’єднання. Алюзії з претекстами та прадавніми релігійними культами жертвоприношення.
Біблійні
Твори Ф. Достоєвського (“Записки з підпілля”, “Злочин і кара”, “Брати Карамазови”, особливо легенда про великого інквізитора. Середньовічний єпископ, католицький пастор, породжений фантазією Івана Карамазова, залізною рукою веде людське стадо до примусового щастя. “Він саме, – говорить Іван братові Альоші, – ставить в заслугу
У романі “Ми” великий інквізитор з’являється знову – вже у образі Благодійника. У напучу-вальній бесіді з будівником “Інтегралу”, що підняв бунт (пізніше у нього буде видалено “фантазію”) – Благодійник говорить про те ж саме, що й великий інквізитор, про щастя, насильно прищеплене людству. “Вспомните: синий холм, крест, толпа. Одни – вверху, обрызганние кровью, прибиваюттело к кресту; Другие – внизу, обрызганные слезами, смотрят.
Не кажется ли вам, что роль тех, верхних – самая трудная, самая важная а сам христианский, милосердний Бог, мед-ленно сжигающий на адском огне всех непокорних, – разве он не палач? И разве сожженних христианами на кострах меньше, чем сожженних христиан? А все-таки – поймите зто, все-таки зтого Бога веками славили как Бога любви: абсурд?
Нет, наоборот: написаними кровью патент на неискоренимое благоразумие человека. Даже тогда – дикий, лохматый – он понимал: истинная, алгебраическая любовь к человечеству, – непременно бесчеловечна, и непременний признак истини – ее жестокость “.
Які можливості людини зреалізовані у Скляному Раю? Тваринні, інстинктивні, матеріальні. Вони є результатом практично втіленої фарисейської ідеології.
Ці поняття спотворені, абсурдні. Братерство сприймається тільки як одностайність дій “ми”; рівність порушується неоднаковістю (нерівністю)носів у жителів Єдиної Держави; “свобода” регламентована зверху й розписана до хвилини для кожного. Тюремний режим!
Танок – “зто несвободное движение, потому что весь глубокий смьюл танца именно в абсолютной, зстетиче-ской подчиненности, идеальной несвободе”. У давнину – “релігійні містерії”, “військові паради” відбуваються в результаті примусових дій влади, а в Єдиній Державі всі “сознательно несвободни”.
Система образів людей розпадається на дві частини: герої з нумерами та героїв без нумерів. Складіть враження про Д-503. В чому полягає складність цього образу? (У неоднозначності.
У ньому протистоять розум і душа. Чому тільки у Д-503 визначено вік (32 роки)? Що стало причиною його перетворення?
Яка роль спогадів Д-503 про ірраціональний корінь? Чому Д-503 намагається боротись зі своєю душею? Чому для героя процес відокремлення від “ми” такий болючий?
Чому він так і не зміг подолати в собі “стадності”?