УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 5 клас
ВСТУП
ХУДОЖНЯ ЛІТЕРАТУРА ЯК МИСТЕЦТВО СЛОВА
Нині людина не уявляє свого життя без мистецтва. Воно є однією з найважливіших складових нашої духовної культури. Одні люди створюють мистецькі твори, інші є їхніми палкими шанувальниками. Що ж таке мистецтво?
Це вид людської діяльності, що змальовує життя в художніх образах. Ось приклади деяких видів мистецтва:
Архітектура
Музика
Театр
Живопис
Скульптура
Хореографія
Вид | Приклади | За |
Мистецтва | Творів мистецтва | Створено художній образ |
Архітектура | Будинки, храми, палаци | Масштаб, маса, форма, колір, декор, зв’язок із навколишнім пейзажем |
Живопис | Пейзаж, натюрморт, сюжетно-тематичні картини, портрет, мініатюра | Фарба, олівці, пастель тощо, матеріали, на яких виконується малюнок |
Музика | Опера, духовна музика, співи, симфонічна музика, музика для оркестрів, музика для ансамблів | Музичні звуки, музичні інструменти |
Скульптура | Статуя, | Статуї з каменю, бронзи, мармуру, дерева, глини |
Театр і кіно | П’єса, кінофільм | Через дію, що її виконують актори на сцені або в кадрі; використовують елементи всіх видів мистецтва |
Хореографія | Танець | Ритмічні рухи тіла |
Художня Література | Вірші, казки, оповідання, повісті, романи, поеми, п’єси | Слово |
Серед різких видів мистецтва немає головних і другорядних, усі вони по-різному відображають світ і впливають на людину. Але література посідає особливе місце в житті людини. Вона є всеохоплюючим, тобто універсальним, видом мистецтва, тому що словом можна передати все: і звуки, і барви, і почуття та переживання, і події. Література зображує красу світу та людської душі.
Словом користуються й науковці, скажеш ти. І в науці слово допомагає пізнавати світ. Справді, це так.
Щоб зрозуміти відмінність між роллю слова в літературі та науці, порівняй два тексти:
Науковий текст Початок зими характеризується не тільки постійною хмарністю, але й частими туманами. На цей період припадає і найбільше число днів з ожеледицею. Сніговий покрив у цей час ще не дуже значний.
Початок зими – найбільш похмура й темна пора року, коли сонце світить лише протягом 8 годин.
З підручника
Художній текст Лягла зима, і білі солов’ї
Затьохкали холодними вустами.
В холодні землі взулися гаї.
І стали біля неба, як стояли.
Скоцюрбивсь хвіст дубового листа,
Сорока з глоду водить небо оком,
І вітер пише вітрові листа,
Сорочим оком пише білобоко…
М. Вінграновський
Як бачиш, в обох текстах зображено ту саму картину життя. Але розповідається про неї по-різному. У тексті ліворуч вжито наукові слова, точні визначення.
Цей текст надав інформацію, але не вплинув на твої почуття.
У тексті праворуч такою зима постала в уяві Миколи Вінграновського. Він емоційно описав її прихід та яскраво передав своє сприйняття цієї пори року. Письменник створив художній образ зими, за допомогою слів змалював зиму образно.
А ти, читаючи вірш, побачив зиму і так, як автор, і дещо по-своєму. Слова вірша збудили твою уяву, викликали пережиті колись враження, навіяли різноманітні почуття. Допомогло тобі все це відчути образне слово, яке є першоелементом літератури. Наприклад, у вірші сказано, що зима лягла, білі солов’ї затьохкали холодними вустами, в холодні землі взулися гаї. Як бачиш, образність утворилася на основі переносного значення слова.
Але вона виявляється не в одному слові, а в їхньому поєднанні. Чим більше слово викликає в тебе різноманітних вражень, тим воно образніше.
Вживання образних слів робить мову точною, емоційною, збагачує наше мовлення.
1. У чому полягає роль художнього слова в житті людини?
2. Поясни, як ти розумієш значення терміна образне слово.
Із віршів, які ти вивчав у початковій школі, наведи приклади образних слів.
3. Прочитай рядки з поезії Максима Рильського “Поетичне мистецтво”. У чому поет вбачає наснагу поезії? Як він каже про силу образних слів у художньому творі?
Лише дійшовши схилу віку,
Поезію я зрозумів.
Як простоту таку велику,
Таке єднання точних слів,
Коли епітет б’є стрілою
У саму щонайглибшу суть,
Коли дорогою прямою
Тебе метафори ведуть.
Коли зринає порівняння,
Як з моря синього дельфін:
Адже не знає він питання,
Чом саме тут зринає він!
4. Прочитай і порівняй два тексти. Поясни, який із них є художнім. Чому ти так думаєш? У якому з двох текстів ужито образні слова?
Назви їх.
Стоять озера в пригорщах долин,
Луги цвітуть у придорожній смузі.
І царствений цибатий чорногуз
Поважно ходить в ранній кукурудзі.
Ліна Костенко
На території України росте багато рослин, є ягоди, гриби, дикорослі плоди, лікарські рослини. Серед цінних рослин, які використовують у медицині, в Україні лікарськими визнано майже 250 видів.
З підручника
5. Проведи експеримент. Прочитай уривок із вірша Юрія Клена.
Листом прив’ялим пахне ранок,
І на березах жовта мідь…
Яку картину ти уявляєш? Напиши, які спогади про осінь викликали в тебе образні слова цього вірша. Прочитай їх своєму однокласникові.
Чи однакові враження (асоціації) у вас викликав художній образ осені? Про що це свідчить?
6. Розглянь ілюстрації. Які види мистецтва представляють ці зображення?