Освітянські традиції були закладені ще на початку XVІІ століття, коли Київська братська школа розпочала свою діяльність, розташувавшись на дарованій Галшкою Гулевичівною землі. Це трапилося 15 жовтня 1615 року, і саме монастир на цій землі став першим помешканням майбутньої Києво-Могилянської академії.
Велику підтримку Київська братська школа одержала від гетьмана Війська Запорозького Петра Конашевича-Сагайдачного, який вступив до Київського братства з усім Військом. Таким чином, братство й школа дістають могутній захист, а козацтво стає
У 1631 році у Києві виникає ще одна школа – Лаврська, заснована архімандритом Києво-Печерської лаври Петром Могилою. Об’єднавшись з Київською братською школою у вересні 1632 року, вона дістає назву Братської, або Київської, колегії, а керівником її стає Петро Могила, який заповів Колегії великі кошти – від срібного посуду до декількох сіл і величезної бібліотеки.
Хоч вищі науки викладалися в академії латиною, проте руська, або українська літературна (книжна), мова з часом завойовує дедалі більший простір. Нею писали вірші, літописи,
Згодом зростав інтерес до європейських мов, а от на українську ведеться наступ з мстою її знищення: академії спочатку “рекомендується”, а потім канцелярією Петра І суворо забороняється читати лекції “сільським діалектом” (тобто українською мовою).
Розквіт закладу припадає на кінець XVII – початок ХVIII століття, особливо під час патронату над Київською академією гетьмана І. Мазепи (відтоді її деколи називали ще й Могилянсько-Мазепинською). Історія академії цього часу уславилася іменами Стефана Яворського, Іларіона Мигури, Гавриїла Бужинського; у 1704-1705 роках тут викладає поетику Феофан Прокопович.
Новий стан розвитку академії фіксується з 1731 року: розширюється навчальний курс, вводиться клас лінгвістики, зростає кількість студентів, серед яких була молодь усіх станів і національностей.
У другій половині XVIІI ст. академія поступово перетворюється на становий духовний навчальний заклад, а вже 1817 року, за розпорядженням уряду, указом Синод) академію було закрито…
Києво-Могилянська академія знову відродилася у рік здобуття незалежності України: з 1991 року вона, оновлена, знов дає знання молодому поколінню українців, одержавши статус Національного університету “Києво-Могилянська академія”. Сьогодні цей вищий навчальний заклад відповідає потребам та вимогам духовного життя українців у період суспільно-політичних змін, започаткувавши освітянську політику нового зразка в Україні.
Тут нетрадиційне все: і система анонімного тестування при вступі, і навчальний рік, який складається з трьох частин (триместрів), і рейтингова система оцінювання знань, і навчання за індивідуальним плануванням тощо. У академії існує багато товариств, студій, клубів; є театр, братство, ансамбль, спортивні секції; активно працює Центр працевлаштування, Студентська колегія.
З особливою шаною ставляться всі – і викладачі, і студенти – до української мови, наслідуючи гідну традицію засновників Києво-Могилянської академії. Рідною мовою викладаються всі предмети, проводиться різні заходи, мовного режиму додержують всі працівники навчального закладу.
Мова – Це зв’язок поколінь, це шлях від далекого минулого в майбутнє. І києво-могилянці доводять, що вони гідно крокують у це майбутнє.