Символізм – мистецька течія, яка виникла у 70-х роках XIX століття. І невипадково батьківщиною цієї течії є Франція, адже тут жив і творив видатний поет-символіст Шарль Бодлер, який обгрунтував “теорію невідповідностей” зовнішнього та внутрішнього світів. Митець вважав, що навколишню дійсність неможливо пізнати лише розумом, для справжнього розуміння плину й сенсу життя треба підключати інтуїцію, асоціативне мислення. Завдяки асоціаціям під час творчого процесу виникають символи, які втілюють основну ідею створеного.
Весь творчий
Серед вуличної штовханини й гамору він зустрівся з нею поглядом і… розминувся, проте не може забути її очі, горду поставу, витонченість. Мені стає зрозуміло, що ця жінка – самі Врода й Кохання, а автор, називаючи “видінням Краси”, заключними рядками підтверджує цю думку:
Тут або тільки таж, у потойбічній далі?
Не знала ти, хто я, не відаю, хто
Та я б тебе любив – ми це обидва знали.
У поезії “Сонце” ліричний герой зізнається, що тільки-но з-за обрію виходить сонце, як він дає волю творчому натхненню, а рими складаються самі собою. Він співає осанну світилу, яке проганяє тугу, ллючи життєдайне світло, радує серця злидарів та калік, очищає голову від тяжкої задуми… У сонця для всіх вистачає тепла, воно щедро й безкорисливо світить і гріє. І лише остання строфа виявляє глибоку символічність образу небесного світила.
Насправді сонце – це поет, високим призначенням якого є давати, немов тепло і світло, втіху й розраду:
Ти, Сонце, як поет, заходиш, у міста,
Щоб нице все очистити дотла;
Безшумно ти собі завжди знайдеш дорогу –
І до лікарні вбогої, й до царського порога!
Дійсно, як влучно за допомогою символу можна передати сутність будь-якого явища, події, різних теорій! На мою думку, вірш “Сонце” не розповів би так тонко про вплив поезії на душу людей, про роль митця у нашому житті, якби в нього не був уведений опис життєдайного сонячного світла.
Інші твори Шарля Бодлера також насичені символами. Це й поезія “Старий дзвін”, у якій дзвін символізує Вічність, і вірш “Діжка ненависті”, у якому бездонною діжею показана невситима Ненависть, і рядки під назвою “Люлька”, яка в автора асоціюється з відпочинком після важкої праці… І хоча Шарль Бодлер – не єдиний поет-символіст у світовій літературі, проте особливістю саме його творчості є те, що символи для нього – не просто суб’єктивні асоціації. Кожен із них має філософську наповненість, а тому не є випадковим і надуманим.