Погляди чоловіків у драмі Ібсена “Ляльновий дім”

Найчастіше увага і читача, і глядача драми норвезького драматурга Генріка Іб­сена “Ляльковий дім” зосереджується на жінках, їхніх проблемах та переживан­нях. Проте цікаво розглянути й погляди чоловіків, дійових осіб цієї драми. Бо саме з цього виростають проблеми жінок – Нори, її подруги фру Лінне.

Чоловіки посідають чільне місце в житті суспільства. Воно навіть розрахова­не на чоловіків: керівні посади – для чоловіків, є багато посад, на які й сьогодні жінок беруть неохоче. Та сьогоднішній стан суспільства значно кращий, ніж

той, що змальований у драмі Ібсена.

Тодішня жінка – безправне створіння, яке нічого не може вирішити без зго­ди свого чоловіка. Чоловік вирішує все: які в домі мають бути меблі, як і де ви­ховувати дітей, де купувати продукти, що готувати на сніданок і вечерю, на що витрачати гроші, а на шо ні. Усе це тому, що жінки не мали права працювати, це вважалося ганебним, отже, і не мали змоги отримувати за працю заробітну плат­ню.

Таким чином, жінки лишалися майже власністю своїх чоловіків, які усе за них вирішували.

Саме так все відбувається й у будинку Хельмерів, де головні герої – Торвальд і Нора – виглядають

щасливим і ніжним подружжям. Торвальд навіть не замис люється над тим, чи добре із ним його дружині? Чого б це було недобре? Він за­безпечує дружину грошима, кохає її, дозволяє розважатися. Та його матеріальні утиски, зрозумілі з огляду на поки що невелику платню, стають для його дружи ни Нори принизливими, хоча вона поки що цілком цього не розуміє.

Ці утиски призводять до маленьких таємниць Нори: наприклад, вона таємно купує для себе маленьке невинне задоволення – печиво із мигдалем, тоді як чоловік вважає це марнотратством. Там, де є мала таємниця, знаходиться місце і для великої, яка призводить врешті-решт до драматичного фіналу. Скупий, самозакоханий чоловік не погоджується їхати на лікування, і Нора йде на особисту жертву – підробивши батьківський підпис на чеку, дістає гроші й примушує Торвальда їхати на лікуван­ня. Для Торвальда Нора – тільки лялечка, пташечка, жайворонок – і не більше. Дружина має бути веселою, танцювати, підтримувати затишок у домі – одне сло­во, задовольняти високі естетичні запити чоловіка.

Він не розуміє душевного ста­ну Нори, її хвилювань. По-своєму він любить дружину, але це любов до гарного звірка. Отримавши листа, Торвальд виголошує цілу промову, у якій найголовні­ше слово – “моє”: “Ти зруйнувала все моє щастя, занапастила все моє майбутнє”.

Тому так швидко його кохання перетворюється на огиду, на скороспіле вирі­шення проблеми подальшого життя разом: він готовий вибачити Нору з огляду на те, що ніхто нічого не знатиме, тож можна зберегти таємницю і надалі мати ви­гляд благополучної родини, “…тут я буду голубити тебе, як загнану горличку, яку врятував неушкодженою з пазурів яструба”, – каже Торвальд. Саме тому Нора кидає Хельмера – він не виправдовує її надій, чужа людина, для котрої вона – лише гарна дорога лялька.

Крогстад іще гірший за Хельмера. Він з’являється у затишному будинку Хель­мерів, немов темна тінь. Крогстад готовий. зруйнувати будь-що, аби втриматися на своїй посаді у банку.

Він у відчаї, його можна зрозуміти: йому треба самотуж­ки годувати трьох маленьких дітей, бо його дружина померла. І все ж таки це не виправдовує тієї підлості, на яку здатен цей чоловік: він шантажує Нору фальши­вим документом.

Із усіх чоловіків ідеальним є друг родини Хельмерів, доктор Ранк Самотня і мужня людина, він зігрівається душевно біля Нори та її родини, біля її дітей. Док­тор Ранк добре розуміє, яким чином хворий Торвальд вилікувався і поважає його дружину Нору, розуміє її добре серце. Його любов до Нори світла і жертовна, бо він ніколи не може сказати їй про неї.

Ранк мужньо переносить свою хворобу, розуміє, що скоро вже піде від своїх друзів назавжди, та не хоче їх засмучувати. І саме це його таємне кохання заважає Норі просити його про допомогу.

Придивившись уважніше до чоловіків драми Ібсена, можна зрозуміти подаль­ші події та фінал п’єси. Нора кидає чоловіка і родину, бо для неї найголовніше – повага до себе як до особистості. їй набридло бути лялькою – спершу для батька, потім для чоловіка. Ідеальний чоловік – доктор – має покинути цей світ, Крог­стад під впливом подруги Нори робить добрий вчинок і віддає Норі той клятий документ. Але чи стане колись ідеальним Хельмер?

Це питання Ібсен залишає відкритим.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Погляди чоловіків у драмі Ібсена “Ляльновий дім”