Парубок стояв, як зачарований. Йому здавалося – він зроду не чув такого свіжого, гнучкого голосу. У його в очах засвітилась одрада; лице прояснилося, наче хто збризнув його свіжою водою; серце затіпалось немов хто доторкнувся до нього.
Не встиг ступити десяти ступнів, як пісня,- тільки одна луна її бриніла ще над головою у ньому. Ще ступінь – зашелестіло жито, заколихалося, немов у йому щось борсалось, билось. Ще хвилина – із жита заманячила дівоча постать.
Парубок стояв. Дівчина, як перепелка, знялась – і помчалась вподовж ниви.
Маленька, кругленька, швидка та жвава, одягнена в зелене убрання, між високим зеленим житом,- вона здавалася русалкою.
Парубок спершу, мабуть-таки, чи й не прийняв її за ту польову царівну, бо стояв, як укопаний, розтягши й без того довгообразе лице, широко розкривши здивовані очі.
Дівчина одбігла трохи і собі стала. Озирнулась, глянула на його веселими очима, усміхалась свіжим, молодим личком. Тут її краще розглядів парубок. Чорне кучеряве волосся, заквітчане
Сама – невеличка, метка та жвава, з веселою усмішкою на виду, вона так і вабила до себе. Зелена бойова кар-сетка, з червоними мушками, червона в букетах спідниця, на шиї дорогі коралі, хрести, золоті дукати – усе гарно пристало до хорошої дівоцької вроди (За Панасом Мирним; 238 сл.).
Завдання до тексту
1. Визначити стиль і тип мовлення.
2. Скласти план до тексту. Орієнтовний план
1. Парубок стояв, як зачарований.
2. Дівчина, як перепелка, знялась – і помчалась вподовж ниви.
3. Польова царівна.
4. Опис дівчини.
3. Лексична робота.
– Заманячити (діалектне) – замаячити.
– Перепелка – перепілка, перепелиця.
– Полискувати – час від часу світитися переливчастим світлом; яскраво спалахувати час від часу.
4. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів. Одрада, заманячила, вподовж, низенька, не схожа, непово ротка, маленька, кругленька, спершу, мабуть-таки, довгообразе, тоненькі, полискуваний, рум’яний, наливчатий, п’явки, злегень ка, невеличкий.
5. Питання до тексту.
– Що так привернуло увагу хлопця?
– Опишіть зовнішність головного героя.
– Опишіть дівчину.
– Доведіть, що дівчина змальована за фольклорними традиціями.
6. За складеним планом Переказ – ати текст.