Новела “Іntermezzo” займає особливе місце у творчості М. Коцюбинського. Вона написана у сумні часи, коли після волелюбного революційного прориву у політичному та художньому житті Російської імперії настав час реакції, коли багато хто з прогресивних митців та політичних діячів заявляв про необхідність тактики очікування, коли література відвернулася від сучасності і шукала теми в ідеалізованому минулому чи у відвертих збоченнях індивідуалізму та егоїзму.
Назва “Іntermezzo” походить з італійської. Колись це був музично-театральний
Коцюбинський уже використовував своєрідну форму філософсько-психологічної прози у новелі “Цвіт яблуні” та поезіях у прозі “З глибини”. Новела “Іntermezzo” є вершиною цієї форми у творчості письменника.
Сюжет
Сила природи не може відвернути увагу митця від людей, що знемагають на прекрасній землі. Він ховає у серці “страждання і болі, розбиті надії і розпач” скривдженого народу. Цей біль уособлюється у новелі в образі “звичайного мужика”, що бився за землю, а тепер має лише клаптик, який не зможе нагодувати сім’ю. Народне горе постає перед митцем реальною, безпорадною, беззахисною людиною, і Коцюбинський знає, для чого Бог дав йому талант і майстерність.
Нікчемність девізу “мистецтво для мистецтва” стає ясною.
Перерва закінчується, герой на деякий час поринув у світ природи, напився з її джерел, насолодився сонцем, яке він любить над усе. Сонцепоклонник – так назвали Коцюбинського після появи “Іntermezzo”. У цьому йменні є ще одна сторона: сонце для Коцюбинського – символ волі, любові до життя й людини, символ перемоги над мороком реакції.
Новела “Іntermezzo” – один з видатних творів в українській літературі. Це творче кредо великого митця, його бачення взаємовідносин життя і поезії, суспільства і мистецтва, втілене в чудові образи, що змальовані багатою і чистою мовою.