Українська література 6 клас
Я І СВІТ
Ліна Костенко (Народилася 1930 року)
КОЛЬОРОВІ МИШІ
Давно,
Іще в шістсот якомусь році,
Ну, цебто більш як три віки тому,
Коли носили шпаги ще при боці
І розважали стратами юрму,
Коли відьом палили при народі,
Коли наук не знали ще ладом, –
Кажу, давно, кажу, у Вишгороді
Підсудна Анна стала пред судом.
Було тій Анні, може, десять рочків.
Її привів розлючений сусід.
Багряне листя, кілька тих листочків,
Останнє листя із кленових віт
Було на стіл покладене,
І шаруділо тихо на сукні.
Осіннє сонце, яблуко-недоквас,
Стояло в голих кленах у вікні.
І той сусід сказав тоді у тиші:
– Панове судді! Я її привів.
Вона робила… кольорові миші
З оцих ось жовтих і сухих листків.
Ото складе листочок до листочка,
Два рази хукне – так і побіжать.
У мене діти, в мене син і дочки,
У них цяцьки так жужмом і лежать.
Вони були нормальні і здорові,
А ця чаклунка збила їх з пуття.
Вночі їм сняться миші кольорові.
Од тих мишей немає нам життя!
Тоді суддя в судейській чорній мантії
Сказав:
– Життя – це справа без
Чаклунок ми караєм по закону.
Перехрестіться, пане, на ікону.
Скажіть суду: вона із димаря
Вночі літала чи згасила зірку?
Чи вам ті миші згризли сухаря,
А чи прогризли у підлозі нірку?
Сусід сказав, що миші ті якраз
Такої шкоди не чинили зроду,
Що в господарстві наче все гаразд,
А йдеться швидше про моральну шкоду.
Ліна Костенко писала:
“…У дитинстві мене нічого не дивувало. Ходив гарбуз по городу. На яблуні сиділа Жар-птиця.
Під вікном у нас на травичці жабка, мишка і півник жили в рукавичці”.
Що мала на увазі поетеса, згадуючи своє дитинство?
Що допомогло їй стати талановитою особистістю? А чи не схожа вона на свою героїню – дівчинку Анну?
Чи пробував ти сам коли-небудь складати вірші?
Як ти гадаєш, що для цього потрібно?
Суддя спитав: – Вони на вас гарчать?
– Та, – каже, – ні. Але вони яскраві.
Два рази хукнув писар на печать.
Сиділа тихо дівчинка на лаві.
Був сірий день. І сірий був сусід.
І сірий стіл. І сірі були двері.
І раптом нявкнув кольоровий кіт.
Залив чорнилом вирок на папері.
1. Як ти гадаєш, умовна чи реальна ситуація зображена у вірші “Кольорові миші”?
2. Що ж означає тут образ кольорових мишей? Чому вони саме кольорові, а не звичайні сірі? Який художній прийом допомагає поетесі розкрити цей образ?
3. Якою постає у твоїй уяві дівчинка Анна? Чи схожа вона на інших дітей? У чому її особливість?
4. Чим так дратували яскраві миші сірого сусіда?
5. Поясни, як ти зрозумів останні рядки:
І раптом нявкнув кольоровий кіт.
Залив чорнилом вирок на папері.
6. Досліди, які художні засоби вжито у вірші.
7. Яка, по-твоєму, основна думка твору?
8. Як ти оцінюєш учинок сусіда?
9. Вислови свої міркування з приводу того, чи потрібні світові неповторні, не схожі на інших особистості. Чи краще хай переважають на землі пересічні мешканці, тоді життя буде простішим?
10. Навчися виразно і вдумливо читати вірш.
11. Підготуй розповідь про дівчинку Анну, свої думки підтверди рядками вірша.
– Я вмію виразно, вдумливо читати і коментувати поезії Л. Костенко, визначати їхні основні мотиви.
– Я можу характеризувати образ Анни та розумію прихований зміст образу кольорових мишей.
– Я вмію висловлювати власні думки, що виникли під час прочитання поезій.
На дозвіллі
У поетичних рядках замість ужитих автором слів у дужках подано кілька синонімів. Спробуй швидко і правильно відновити використане автором слово:
Мережиться між травами (ручай, джерело, струмок),
Рясна калина (кетягами, китицями, гронами)
(червоніє, багриться, багровіє).
(Лине, пливе, тягнеться) туман, білявий, як димок, долина (самоцвітами, коштовностями, діамантами) іскриться.
Більше дізнатися про Ліну Костенко, а також прочитати її твори ти зможеш за такою інтернет-адресою: http://www. poetry. uazone. net