РЕФЕРАТ
На тему:
Франческо Петрарка – перший гуманіст Європи
Відродження, чи Ренесанс (від фр. renaitre відроджуватися) , одна із самих яскравих епох у розвитку європейської культури, що охоплює майже три сторіччя із середини XIV ст. до перших десятиліть XVII ст.
Для культури Відродження характерно світське сприйняття й осмислення світу, утвердження цінності земного буття, величі розуму і творчих здібностей людини, достоїнства особистості.
Гуманізм (від лат. humanus – людський) став ідейною основою культури Відродження. Гуманісти
Зародження ренесансної літератури в другій половині XIV ст. зв’язано з іменами Франческо Петрарки і Джованни Боккаччо. Вони стверджували гуманістичні ідеї достоїнства особистості, зв’язуючи його не з родовитістю, а з доблесними діяннями людини, його волею і правом на насолоду радостями земного життя.
Явище Петрарки величезне. Воно
Ось уже більш шістисот років людство шанує великого італійця насамперед за те, що він, мабуть, як ніхто інший, сприяв настанню нової епохи відкриття світу і людини, яка називається Відродженням.
Франческо Петрарка (1304-1374) був першим великим гуманістом, поетом і громадянином, який зумів зрозуміти цілісність передвідроджувальних течій думки й об’єднати їх у поетичному синтезі, який став програмою прийдешніх європейських поколінь. Своєю творчістю він зумів прищепити цим прийдешнім різноплемінним поколінням Західної і Східної Європи свідомість – нехай не завжди чітку – деякої духовної і культурної єдності, доброчинність якого позначається й у сучасне наше століття.
Петрарка – родоначальник нової сучасної поезії. Його “Книга пісень” надовго визначила шляхи розвитку європейської лірики, ставши свого роду незаперечним взірцем. Якщо спочатку для сучасників і найближчих послідовників у себе на батьківщині Петрарка був великим реставратором класичної стародавності, провісником нових шляхів у мистецтві і літературі, непогрішним учителем, то, починаючи з 1501 року, коли стараннями Пьєтро Бембо і типографщика Альдо Мануціо Ватиканський кодекс “Книги пісень” (“Canzoniere” ) був відданий широкої гласності, почалася епоха петраркізму, причому не тільки в поезії, але й в області естетичної і критичної думки.
Петраркізм вийшов за межі Італії.
Мало того, Петрарка проторував своїм поетичним спадкоємцям шлях до пізнання задач і сутності поезії, пізнанню морального і цивільного покликання поета.
У виникаючому при читанні Петрарки автопортреті впадає в око риса: потреба в любові. Це і бажання любити і потреба бути коханим. Гранично чітке вираження ця риса знайшла в любові поета до Лаури, головному предмету сонетів і інших віршів, що складають “Книгу пісень” . Любові Петрарки до Лаури присвячена незлічима кількість вчених і белетризованих творів.
Лаура – фігура цілком реальна. Любов до неї, як це часто буває в дійсній поезії, сублімована, до кінця життя поета трохи притихла і навряд чи злилася з уявленням про любов райську, ідеальну.
Конкретніше в житті Петрарки любов до домашнього (матері, брата Герардо, племінника Франческо), до численних друзів: Гвідо Сетте, Джакомо Колона, Джованні Боккаччо і багатьох іншим. Поза дружбою, поза любов’ю до ближнього і взагалі до людей Петрарка не мислив собі життя. Це накладало визначений моральний відбиток на все ним написане, залучало до нього, повсюдно робило своїм, улюбленим.
Ще одна риса, яку виділив у собі сам поет, за якої часом (особливо на схилі років) себе бичував: це любов до слави. Не в значенні, однак, простого марнославства. Бажання слави в Петрарки було найтіснішим чином зв’язано з творчим імпульсом. Якраз воно в більшій степені і спонукало Петрарку зайнятися письменством.
З роками і ця любов, любов до слави, стала зменшуватися. Досягши слави безприкладної, Петрарка зрозумів, що вона викликає в навколишніх куди більше заздрості, ніж добрих почуттів. У “Листі до нащадків” він зі смутком пише про своє увінчання в Римі, а перед смертю навіть готовий визнати тріумф Часу над Славою.
До безсумнівних земних радостей відносив Петрарка і віру в красу людини і могутність його розуму. До них же він відносив будь-який творчий прояв: будь то в живописі (його судження про Симона Мартіні і Джотто) , у музиці, філософії, поезії і т. д. Але все це таїло і безліч побічних спокус, яких, на думку Петрарки, людині, по слабості її, важко уникнути. Звідси і сумніви в абсолютній цінності земних радощів.
Петрарка був разюче сприйнятливий до усьому, що його оточувало. Його цікавило і минуле, і сьогодення, і майбутнє. Разюча і широта його інтересів.
Він писав про медицину і про якості, необхідних полководцю, про проблеми виховання і про поширення християнства, про астрологію і про падіння військової дисципліни, про вибір дружини і про те, як краще улаштувати обід.
Петрарка чудово знав античних мислителів, але сам в області чистої філософії не створив нічого оригінального. Критичний же його погляд був чіпкий і точний. Багато цікавого написано ним про практичну мораль.
Цураючись мирської суєти, Петрарка жив інтересами часу, не був далекий і суспільні пристрасті. Так, він був лютим патріотом. Італію він любив до несамовитості. Її лиха і нестатки були його власними, особистими. Томові безліч підтверджень.
Одне з них – славнозвісна канцона “Італія моя” . Заповітним устремлінням його було бачити Італію єдиної і могутній. Петрарка був переконаний, що тільки Рим може бути центром папства й імперії. Він оплакував поділ Італії, клопотав про повернення папської столиці з Авиньона у Вічне місто, просив імператора Карла IV перенести туди ж центр імперії. У якийсь момент Петрарка покладав надії на те, що об’єднання Італії буде проведено зусиллями Кола ди Риенцо. Найстрашніше для Петрарки – внутрішні розбрати.
Скільки зусиль він приклав, щоб зупинити братовбивчу війну між Генуєю і Венецією за торгову перевагу не Чорному й Азовському морях! Однак красномовні його листи до дожів цих патриціанських республік ні до чого не привели.
Петрарка був не тільки патріотом. Турбувало його і цивільний стан людського гуртожитку взагалі. Нещастя й убогість засмучували його, де б вони не случалися.
Але ні суспільні і політичні симпатії, ні приналежність до церковного стану не заважали основному його покликанню вченого і літератора. Петрарка відмінно розумів, що для цього потрібна насамперед особиста воля, незалежність (отут і він міг би викликнути, що “служенье муз не терпить суєти”) . І треба сказати, що Петрарка вмів домагатися її всюди, де йому доводилося жити. Крім, зрозуміло, Авиньона – цього “нового Вавилона” , – за що він ненавидів його ще й особливо. Саме завдяки такій внутрішній волі – хоча інш раз справа не обходилася без меценатів – Петрарке удалося створити так багато і так повно виразити себе і свій час, хоча багато чого до нас що дійшло залишилося в незавершеному, не до кінця обробленому виді. Але отут уже властивість самого поета: тяга до досконалості змушувала його повертатися до написаного знову і знову.
Відомо, наприклад, що до таких ранніх своїх добутків, як “Африка” і “Життя знаменитих чоловіків” , воно повертався неодноразово і навіть уже напередодні смерті.
Петрарка був не тільки великим письменником, але і великим читачем. Так, добутку античних авторів, що він читав і перечитував з незмінною любов’ю, були для нього не просто цікавими текстами, але носили насамперед відбиток особистості їхніх авторів. Так і для нас добутку Петрарки носять відбиток однієї із самих серцевих і привабливих особистостей минулого.
Літературу Петрарка розумів як художню досконалість, як багатство духовне, як джерело мудрості і внутрішньої рівноваги. В оцінках же часом помилявся. Так, він думав, що його “Тріумфи” по значимості настільки ж перевершують “Канцоньере” , наскільки “Божественна комедія” перевершує дантовскую же “Нове життя” . Ще він помилявся в оцінці своїх латинських творів, до речі говорячи, що кількісно перевершували писане їм по-італійському в п’ятнадцять разів! У сонеті CLXVI Петрарка говорить, що не займися він “дрібницями” (віршами італійською мовою) , “Флоренція знайшла би поета, як Мантуя, як Арунка і Верона” . Флоренція знайшла поета не менше, ніж Вергілій і Катулл, і подарувала його Італії й усьому світу, але саме завдяки цим “дрібницям” .
Звичайно ж, головним добутком Петрарки є його “Книга пісень” , що складає з 317 сонетів, 29 канцон, а також балад, секстин і мадригалів.
Вірші італійською мовою (чи в просторіччі, “вольгаре” ) Петрарка почав писати змолоду, не додаючи їм серйозного значення. У пору роботи над зборами латинських своїх послань, прозаїчних листів і початком роботи над майбутньою “Книгою пісень” частина своїх італійських віршів Петрарка знищив, про що він повідомляє в одному листі 1350 року.
Список використаної літератури:
1. Абрамсон М. Л. Від Данте до Альберти. М.: “Наука” , 1979.
2. Веселовский А. Н. Петрарка в поетичній сповіді “Canzoniere” . 1304-1904. Спб., 1912.
3. Ревуненкова Н. В. Ренессанское вільнодумство й ідеологія Реформації. М.: “Думка” , 1988
4. Томашевский Н. Росіянин Петрарка. М.: “Правда” , 1984.
5. Енциклопедичний словник юного історика / сост. Елманова Н. С., Савичева Е. М. М: “Прес-педагогіка-прес” , 1994.