Засудження ненаситної жадоби до збагачення у п’єсі І. Карпенка-Карого “Хазяїн” (1 варіант)

Однією з найвідоміших п’єс Івана Карпенка-Карого є комедія “Хазяїн”, яку автор написав під враженням від поїздки до друзів, які жили в економії відомого тоді багатія Терещенка, колишнього селянина. Письменник на власні очі побачив, яким магнатом став Терещенко, що мав репутацію бездушного хазяїна, жадібного й ненаситного. Він і йому подібні (а таких “хазяїв” в Україні були безліч) використовували найменшу нагоду для власного збагачення, їхні махінації будувалися на нещастях народу. Нещадна експлуатація селянства, використання

у власних інтересах недороду, голоду, злиднів…

Все це було відомо Івану Карпенку-Карому, і душа його боліла за рідний народ. Почуття справедливості змусило драматурга засісти за новий твір – п’єсу “Хазяїн”.

Головним героєм комедії “Хазяїн” є прототип магната Терещенка – Терентій Гаврилович Пузир. Це людина, яка, перетворюючись у мільйонера-землевласника, стає моральною потворою, у гонитві за копійкою забуває про все.

Яким же способом багатіє Пузир? Насамперед економлячи на всьому, навіть на собі, власній сім’ї й друзях. Він не може дозволити придбати собі халата чи кожуха. Прислужник

Пузиря Феноген так говорить про це: “Халат міліонера!

Бачите, як багатіють. Ще отакий є кожух, аж торохтить! Нового купувать не хоче, а від цього халата і від кожуха, повірите, аж смердить!

Он як люде багатіють: учіться!” Доходить до того, що Терентія Гавриловича не пускають у банк, бо швейцар приймає його за злидаря. Не поважає Пузир і законів гостинності, адже вважає: пригостити гостя є збитком для власного достатку. Він висловлює цю думку у властивій йому грубій манері: “Всякий чорт прийде голодний, а ти його годуй! Нема, щоб з собою привіз солонини там, чи що.

Нехай не звикають!” Особливо вражає сцена, де Пузир, відмовившись пожертвувати на пам’ятник Івану Котляревському, показує, що він здатен “зекономити” й на власному народі, його культурних надбаннях. Читач розуміє, що достаток хазяїна – його особиста справа, але духовний “достаток” народу – справа кожного, і засуджує скнарість головного героя п’єси.

Однак найбільш виразно моральне звиродніння Пузиря показане у ставленні до селян, робітників. Тут усі його дії підпорядковані єдиній меті – мати якомога більші прибутки. Хазяїн намагається “зробити дешевого робітника”: доводить до того, що простий люд згоден працювати майже задарма; вважає, що й п’ятнадцять копійок за день роботи – забагато.

Пузир годує робітників хлібом “пополам з половою”, “що тілько коники ліпить”, в одному зі своїх сіл “робить бідність”. Ми вже бачимо не просто скнару, а людину, яку жадоба до багатства штовхає на злочини, яка заради зайвої копійки, здатна укладати угоди із власною совістю, адже головний герой п’єси усвідомлює: така “економія” змушує людей страждати від голоду й холоду.

Прагнення Терентія Гавриловича будь-що збагатитися штовхає його на нові злочини. Пузир погоджується на незаконну махінацію – переховує на своїх полях отари овець збанкрутілого поміщика. Це остаточно переконує – тому, що для мільйонера серед життєвих пріоритетів на першому плані стоїть матеріальний достаток, бо саме йому він надає перевагу не тільки перед сім’єю, друзями, власним моральним зростанням, але й перед людськими законами.

Можна зробити висновок, що Пузир не поважає ані народу, представником якого він є, ані держави, у якій живе.

Жадобу до збагачення виявляє і оточення головного героя п’єси. Так, “права рука хазяїна”, Феноген, вдає із себе вірного слугу Пузиря, а насправді обкрадає його. Дбаючи лише про власний достаток, Феноген розмірковує так: “Земля, скот, вівці, хліб, комерція, бариші – оце життя! А для чого ж тоді, справді, і жить на світі, коли не мать цього нічого? ” Грабує хазяїна й інший прислужник – Ліхтаренко.

Це людина, яка вважає, що “не ти візьмеш, у тебе візьмуть”, чим відверто показує свою хитрість і цинізм.

Маючи на меті зобразити людей, що ні перед чим не зупиняються заради збагачення, І. Карпенко-Карий у своїй комедії “Хазяїн” вимальовує і наслідки прагнення до наживи. Повісився вірний слуга Пузиря Зозуля, жадібність стала причиною смертельної хвороби мільйонера… Цим видатний український драматург хотів показати, що життя, присвячене “стяжанню заради стяжання”, є нещасливим.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.00 out of 5)

Засудження ненаситної жадоби до збагачення у п’єсі І. Карпенка-Карого “Хазяїн” (1 варіант)