І. Перший у японській літературі лауреат Нобелівської премії. (1968 року японському письменникові Ясунарі Кавабаті було присуджено Нобелівську премію “за письменницьку майстерність, що з надзвичайною яскравістю виражає суть японського способу мислення”.)
ІІ. Тема самотності людини у світі, змалювання японської душі і стосунків людини з природою. (Естетика дзен-буддизму, який сповідував Кавабата, заперечувала логічне сприйняття світу і стверджувала інтуїтивне внутрішнє розуміння буття.)
1. Від “Щоденника шістнадцятирічного
Цю зміну поглядів ознаменувало оповідання “Танцівниця з їзду”. Далі була повість “Країна снігу”, яку критики назвали вершиною творчості письменника. її він писав упродовж тринадцяти років. На повісті відчутно позначився вплив дзен-буддизму.
Тут герої діють на тлі
2. Лірична повість “Тисяча журавлів”. (Ця повість була відзначена премією японської Академії мистецтв. У ній автор розкриває стосунки людей на тлі чайної церемонії – давнього японського обряду, що слугує гармонійному поєднанню людини з природою, із Всесвітом, а спокійна некваплива атмосфера допомагає замислитися над сенсом людського буття, очистити душу від буденності. Чайна церемонія представлена у повісті тлом, на якому відбуваються діалоги персонажів і роздуми героя повісті. Автор не ставив собі за мету описати церемонію, про неї багато сказано і вона доведена японською естетикою до рівня високого мистецтва. Чайна церемонія допомагає розкрити характери головних персонажів, показати думки і пристрасті, які вирують у їхніх серцях, а також самотність і беззахисність звичайної людини у сучасному світі.
Зображуючи давній японський звичай, Кавабата наголосив, що часи міняються, а з ними втрачаються вічні цінності. Ритуал теж у XX столітті почав утрачати свій головний зміст. Автор застерігає від фальші і підробок, бо це призводить і до морального занепаду. У повісті багато філософії і красивих символів.
Один із них – журавлі на кімоно юної японки Юкікр. Не треба шукати журавлів у небесній блакиті, адже вони можуть виявитися зовсім поруч. Треба вміти їх побачити.)
III. Значення творчості Ясунарі Кавабати. (Кавабата був мудрою людиною. Під час Другої світової війни і в повоєнний період він тримався осторонь політики, віддаючи себе філософії і літературі. Він багато подорожував.
1960 року відвідав кілька американських університетів, де читав лекції з японської літератури. Він виступав проти “культурної революції” у Китаї, проповідуючи вічні цінності моралі і краси.)