Твір по оповіданню А. П. Чехова “Іонич”. Чехов – майстер короткого оповідання. Він був непримиренним ворогом вульгарності і міщанства, ненавидів і нехтував обивателів, які живуть в обмеженому футлярному світу.
Тому головною темою його оповідань стала тема сенсу життя. Наприкінці 90-х років XІX століття письменник створює так звану “маленьку трилогію”, що об’єднала три оповідання: “Людина у футлярі”, “Агрус”, “Про кохання”. Ці оповідання зв’язані між собою тільки загальною темою, темою неприйняття футляра,
У першому оповіданні в гротескній формі показана людина у футлярі, вчитель грецької мови Бєліков. Це фігура – лиховісна, вона наводить страх на навколишніх, і тільки смерть примиряє героя з дійсністю. Як пише Чехов, Бєліков лежав у труні майже щасливий – нарешті-то він знайшов вічний футляр. У героя другого оповідання є єдина мрія – стати власником маєтку і насолоджуватися власним агрусом. У третьому – поміщик Альохін оповідає про себе самого, про те, як він і його кохана жінка не зважилися піти назустріч своєму коханню, відступилися від нього.
Усі три оповідання говорять про футлярне
Чехов припускав продовжити цей цикл оповідань, поповнити новими добутками, але наміру свого не здійснив. Є підстави думати, що спочатку до циклу відносилося і оповідання “Іонич”. Дмитро Іонич Старцев, герой оповідання “Іонич”, був призначений лікарем у земську лікарню. Це юнак з ідеалами, з бажанням чогось високого, Знайомство із сім’єю Туркіних, “самою освіченою і талановитою” у місті, зачарувало його. Іван Петрович Туркін грав в аматорських спектаклях, вмів показувати фокуси, вважався гострословом.
Віра Йосипівна писала романи і повісті та читала їх гостям. Їхня дочка Катерина Іванівна, молода миловидна дівчина, що у сім’ї кличуть Котик, займалася музикою. Дмитро Іонич закохався в Катерину. Це почуття виявилося в його житті “єдиною радістю і… останньої”.
Заради свого кохання він готовий, здавалося б, на багато чого.
Але коли Котик відмовила йому, вваживши себе блискучою піаністкою, і виїхала з міста, він страждав усього три дні. А потім все пішло як і раніше. Згадуючи про свої залицяння і високі міркування, він тільки ліниво говорив: “Скільки турбот, однак!”.
Фізичне ожиріння приходить до Старцева непомітно. Він перестає ходити пішки, страждає задишкою, любить добре поїсти. Підкрадається і моральне “ожиріння”. Колись і гарячими рухами душі, і палкістю почуттів він вигідно відрізнявся від жителів міста. Довгий час ті дратували його “своїми розмовами, поглядами на життя і навіть своїм виглядом”.
Він по досвіду знав, що з обивателями можна грати в карти, закушувати й говорити тільки про самі звичайні речі. А якщо заговорити, наприклад, “про політику або науку”, те обиватель стає в тупик або “заводить таку філософію, тупу і злу, що залишається тільки рукою махнути і відійти”. Але поступово Старцев звик до такого життя і втягнувся у нього. А якщо йому не хотілося вступати в розговор, він більше мовчав, за що одержав прізвисько “поляка надутого”. Наприкінці оповідання перед нами інший Іонич: щовечора проводить у клубі, грає у віст, закушує і зрідка вступає в бесіду.
Котик же, переконавшись, що у неї посередні здатності, живе надією на кохання Старцева. Але він – уже не колишній парубок, що міг прийти вночі на побачення на цвинтар. Він занадто заледащів духовно і морально, щоб кохати і мати сім’ю. Він тільки думає: “Добре, що я тоді не одружився”.
Тепер по вечорах він розважається з тими, які виймають з кишень банкноти, а коли грошей стало віршиком багато, роз’їжджає і розглядає будинки, призначені до торгів.
Жадібність здолала його. Але він і сам не зміг би пояснити, навіщо йому одному стільки грошей, якщо він позбавляє себе навіть театрів і концертів. Старцев не зауважує, що “старіє, повніє, опускається”, але ні бажання, ні волі до боротьби з обивательщиною у нього немає.
Доктора кличуть тепер просто Іоничем. Життєвий шлях завершений. Чому ж Дмитро Старцев з палкого юнака зі світлими мріями перетворився в ожирілого, жадібного і крикливого Іонича? Так, середовище винувате. Життя одноманітне, нудне, “проходить тьмяно, без вражень, без думок”.
Але, швидше за все, винуватий сам доктор, що розгубив усе краще, що було в ньому, проміняв живі думки на сите, самовдоволене існування. Образ доктора Старцева нагадує гоголівських персонажів з “Мертвих душ”. Він так само безжиттєвий, як і Манілови, Собакєвічі, Плюшкіни. Його існування так само порожньо і безглуздо.
На закінчення можна згадати слова героя оповідання “Агрус” про те, що людині потрібно “не три аршини землі, а вся земна куля”.