БАЙКА У СВІТОВІЙ ЛІТЕРАТУРІ
ІВАН КРИЛОВ
ВОВК І ЯГНЯ
У сильного безсилий винен завсігди:
Цих прикладів в Історії ми досить знаєм.
Та ми Історій не складаєм,
А в байці можем це розповісти.
У спеку до струмка зайшло Ягня напитись;
І треба ж тут біді лучитись,
Що поблизу тих місць голодний Вовк бродив.
Ягнятко бачить він, і хоче поживитись,
Та він цьому надать законних прав хотів,
І каже: “Як, нахабо, смієш ти мутити Потік цей прохолодний мій,
Напій
Піском бруднити?
За це бо, далебі,
Зірву
“Якщо пресвітлий Вовк дозволить,
Насмілюсь вам сказать, що воду в ручаю
Від Світлості я нижче кроків на сто п’ю;
І гніватися він даремно зволить:
Адже мутить пиття ніяк не можу я”.-
“Так це брехня моя?
Негіднику! Звідкіль таке нахабство в світі?
Пригадую, як ти в позаторішнім літі
Зі мною надто грубші був.
Цього я, друже мій, ще не забув!” –
“Та згляньсь, нема мені ще й року з роду”,-
Відмовило Ягня.- “То, певно, був твій брат”.
“Не маю я братів”.- “То, може, кум, чи сват,
Чи інший хтось такий із вашого ж бо роду.
Самі ви,
І шкодите мені ви всі по змозі всюди:
“Та розквитаюсь я за ваші всі гріхи!” –
“Ах, чим же винен я?” – “Мовчи, гоноровисте!
Чи час тут розбирать провини всі, щеня?
Ти винен тим уже, що хочу я, бач, їсти”.
Сказав – і в темний ліс Вовк поволік Ягня.
Запитання й завдання
1. Визначте, зі скількох частин складається байка “Вовк і Ягня”. Чи можна композицію байки назвати традиційною? Обгрунтуйте свою думку.
2. Якими ви уявляєте героїв твору? Які риси Вовка та Ягняти відобразив російський художник Олексій Лаптев, ілюструючи байку?
3. З якою метою Вовк розпочав розмову з Ягням? Чи довело Ягня в суперечці свою невинність? Чи прагнув Вовк знати істину?
4. З’ясуйте алегорію байки, вдаючись до конкретних прикладів з тексту.
5. Знайдіть у творі Крилова антитезу. З якою метою автор використовує її у творі?
6. У розділі “Цікава наука про літературу” перечитайте статтю “У справу вступає Поштовий Диліжанс”. Використовуючи матеріали статті, підготуйтесь до виразного читання байки в особах.
Чим байка “Вовк і Ягня” Івана Крилова відрізняється від подібної за сюжетом байки Езопа? Чи є в цих творах спільні ознаки?
1. Якби струмок, біля якого зустрілися герої байки, міг говорити, то що він сказав би про цей випадок? Сформулюйте думку кількома реченнями.
2. Хто переміг у суперечці: Вовк чи Ягня?
Пригадайте головні ознаки байки. Доведіть, що твір Крилова “Вовк і Ягня” – байка.
1. Підготуйте переказ байки від імені Вовка (“Як я поквитався з Ягням”) або від імені Ягняти (“Як я виправдовувався перед Вовком”).
2. Вивчіть байку “Вовк і Ягня” напам’ять. Спробуйте передати за допомогою інтонації особливості вдачі кожного персонажа.
Прочитайте мовою оригіналу
ВОЛК И ЯГНЕНОК
У сильного всегда бессильный виноват:
Тому в Истории мы тьму примеров слышим,
Но мы Истории не пишем;
А вот о том как в Баснях говорят.
Ягненок в жаркий день зашел к ручью напиться;
И надобно ж беде случиться,
Что около тех мест голодный рыскал Волк
. Ягненка видит он, на добычу стремится;
Но, делу дать хотя законный вид и толк,
Кричит: “Как смеешь ты, наглец, нечистым
Рылом
Здесь чистое мутить питье Мое
С песком и с илом?
За дерзость такову
Я голову с тебя сорву”.-
“Когда светлейший Волк позволит,
Осмелюсь я донесть, что ниже по ручью
От Светлости его шагов я на сто пью,
И гневаться напрасно он изволит:
Питья мутить ему никак я не могу”.-
“Поэтому я лгу!
Негодный! слыхана ль такая дерзость в свете!
Да помнится, что ты еще в запрошлом лете
Мне здесь же как-то нагрубил:
Я этого, приятель, не забыл!” –
“Помилуйте, мне еще и от роду нет году”,-
Ягненок говорит. “Так это был твой брат”.-
“Нет братьев у меня”.- “Так это кум иль сват
И, словом, кто-нибудь из вашего же роду.
Вы сами, ваши псы и ваши пастухи,
Вы все мне зла хотите
И, если можете, то мне всегда вредите,
Но я с тобой за их разведаюсь грехи”.-
“Ах, я чем виноват?” – “Молчи! Устал я слушать,
Досуг мне разбирать вины твои, щенок!
Ты виноват уж тем, что хочется мне кушать”.
Сказал и в темный лес Ягненка поволок.
Запитання й завдання
1. Порівняйте оригінал байки з її перекладом. Чи зберіг перекладач побудову твору?
2. Поміркуйте, наскільки точно Микола Терещенко відтворив авторську мову та інтонацію.
3. Виберіть із текстів байки Крилова в оригіналі та перекладі крилаті вислови і запишіть їх до зошитів.
1 Твори яких відомих вам зарубіжних письменників перекладав Микола (а Терещенко? Що ви сказали б перекладачеві байки “Вовк і Ягня” про свої враження від твору?
Запитання й завдання до розділу “Байка у світовій літературі”
1. Пригадайте, з яких джерел брали сюжети та образи для своїх байок Лафонтен і Крилов. Прокоментуйте слова українського поета-байкаря, перекладача Микити Годованця:
Сократ і Бабрій, Федр і Лафонтен,
Сковорода, Крилов – всім вистачило тем:
Всім шлях премудрий розкривався,
Хто до Езопа добувався,
Хто позичав сюжетів та ідей,
Щоб байкою збагачувать людей…
2. З’ясуйте спільні риси байок Езопа, Лафонтена і Крилова. Що об’єднує твори українського байкаря Леоніда Глібова з творами згаданих авторів?
3. Поміркуйте, що відрізняє байки Езопа, Лафонтена і Крилова. Наведіть приклади з текстів.
4. Які художні засоби використовують байкарі? Наведіть відповідні цитати з творів.
5. У якій формі висловлюють мораль у байці? Яка її роль у творі?
6. Розгляньте перший форзац підручника. Пригадайте, хто найчастіше виступає героями байок Езопа, Лафонтена і Крилова. Дайте характеристику “звіриному царству” байок.
7. Користуючись довідкою, продовжіть подані вислови з байок.
– У спеку до струмка зайшло Ягня напитись:
– Хоч як би ти виправдовувалось,
– О Круче, коли б ти мав також розум,
– Я маю на душі великий гріх:
– Отак і ви, діти, якщо будете дружні, вас не подолають вороги,
– Якщо ти співала влітку.
Довідка:
… я все одно тебе з’їм.
… і треба ж тут біді лучитись.
… то потанцюй узимку.
… коли ж житимете в незгоді, вас легко переможуть.
… я стільки з’їв овець невинних!
… тобі більше не бракувало б нічого, щоб стати царем.
8. Вкажіть автора і назву байки, якій належить мораль.
– У сильного безсилий винен завсігди…
– Не слід зневажати нічого, щоб згодом не довелося шкодувати.
– …Є гроші – маєш право,
Немає – то під суд іди.
– …коли згода між людьми – їх важко перемогти, коли незгода – легко.
– Ця байка стосується нерозумної людини.
– …навіть справедливий захист не має сили для тих, хто заповзявся чинити кривду.
9. Знайдіть у поданому ряду “зайвий” за логікою викладу твір: “Зачумлені звірі”, “Хліборобові діти”, “Авгієві стайні”, “Вовк і Ягня”. Обгрунтуйте свою думку.
10. Прочитайте з пам’яті байку зарубіжного чи українського автора (за вибором).
11. У розділі “Цікава наука про літературу” прочитайте присвячені байкам статті “Чому ворона каркнула?” й “У справу вступає Поштовий Диліжанс”. Дайте відповіді на поставлені запитання.
12. Інсценізуйте одну з прочитаних байок. Спробуйте за допомогою інтонації передати особливості кожного з її персонажів.